Hogy ne az étel egyen meg téged

Ínyenc Fenevad

Kipróbáltuk a kedvelt olasz gyorséttermet, ami valójában nem is olasz

2020. január 19. - Ínyenc Fenevad

Csak egy újabb olaszos hely – ezt is gondolhattam volna legyintve, amikor megláttam az első Bellozzot annak idején a városban. De komolyan, miért van ez? Oké Itália, Csáó Itália, Boungiorno Itália, Buona sera Itália, hagyjuk már. Mi ez az olaszmánia?

img_20200117_200121.jpg

Nem tudok úgy végigmenni a körúton, hogy ne találjak legalább egy trattoriát, pasticceriát, pizzériát vagy akármilyen, hangulatos kis éttermet két keresztutca között mindkét oldalon, amelyik valamelyik ismert olasz város vagy régió nevét viseli, persze úgy, hogy ahhoz az adott régióhoz az ételkínálatnak a világon nincs semmi köze. Eddig is szétinflálta már az itáliai cucinát a sok idetelepült, konyhát korábban nem látott olasz, akinek kézenfekvő, hogy éttermet nyit Budapesten, hogy igazi itáliai milliőben élvezhessük, mi, tudatlan magyarok az igazi olasz ételeket (aha, persze).

Itt kell leszögeznem valamit: semmit nem imádok jobban, mint a tradicionális itáliai konyhát, bármit odaadnék néha egy jó pastáért. Hogy akkor miért is van ez a fenti nyálverés arról, hogy túl sok az olasz a városban? Pont ezért: ideje lenne felfogni, hogy ezeknek az olasz konyha hírnevén magukat felépítő, az olasz ételeket csak részben idéző helyeknek a világon semmi köze nincs a tradicionális itáliai konyhához.

Meg eleve, mi az a tradicionális itáliai konyha?

Ha én betérek a körúton valahova, és egy étlapon látom a délolasz pasta alla normát az északi taglietelle ai porcinivel, akkor úgy érzem magam, mint egy kibaszott skanzenben, ahol be kell mutatni az itáliai konyha minden elemét (ha pedig tejszín is van a vargányás szélesmetélten, mert ugye miért is ne lenne, akkor az még egy pofon a toszkán eredetinek). Mennyire lesz ez hiteles? Itália annyira fragmentált, hogy azt mi, az unitárius magyar fejünkkel elképzelni sem tudjuk. Mert úgy, ahogy egy campaniai dialektusban beszélő nem érti az okcitánul hablatyoló piemontit, úgy nincs semmi köze a szarvasgombás papardellének a spaghetti all’amatricianahoz. Ébresztő!

Persze, ez sokaknak nem számít. Olasz olasz, kész, finito. Én ezt el is fogadnám, ha az összes divatkövető, lehúzós kamuolasz hely nem azzal bolondítaná a gasztroműveletlen nemolaszokat, hogy „egyenesen az olasz konyhákból”, meg „igazi olasz recept alapján”,” pont úgy, mint egy toszkán faluban”… Kedves étteremvezetők, jártatok már toszkán faluban? A minimálbérre bejelentett, Borsodnánásról feltelepült, a munkaerőhiány miatt kinevezett séfetek, aki tegnap még CNC marógépet kezelt, járt már toszkán faluban?  Népbutítás zajlik itt, kérem szépen!

Az Ínyenc Fenevadnál abban hiszünk, hogy tradíción, hagyományokon alapuló fogásoknak lelke van, és nem azt a filozófiát valljuk, hogy az íz mindenek felett áll. Mi nem díjazzuk a csillivilli körítést, a túlgondolt tálalást, és a modernitást tükröző újításokat, ha annak az étel hagyományos volta, eredetisége, egyszóval a lelke látja a kárát. Ahogy a mi halászlénk is a maga egyszerűségében csodálatos, úgy az olasz tészták is úgy isteniek, ahogy azt hosszú éveken át elkészítették. Ha ezen a felépített, méltán dicsőített hagyományon élősködve valaki épp csak a gyökereket nem veszi figyelembe, és a minőségi alapanyagokat silány, nem eredeti variánssal helyettesíti, azt mi nem díjazzuk, és ennek hangot is adunk.

Imádom az olasz konyhát, az életemnél is jobban. Ha otthon tésztát főzök, az egy ünnepnap. Abba a fogásba ott egy reszeléknyi fokhagymával, egy szórással több petrezselyem sem kerülhet több, mint a tradicionális recept szerint. Mert ez így a jó.

Erre most jöhettek azzal, hogy „na de Velencében én olyan pizzát ettem, amit itthon szoktam”. Verjen meg az isten, ne Velencében egyél pizzát, ha igazit akarsz! Szerinted az olasz vendéglátás nem alkalmazkodott a kispénzű turisták tömegeihez, és nem azt teszi eléd, amit te olasznak hiszel, ha a silány alapanyagokért fizetni is hajlandó vagy, mert a Szent Márk téren, vagy a Vittorio Emanuele csarnok árnyékában eszed meg? Vagy szerinted a Ráday utcában a turisták a legjobb minőségű, csattra autentikus gulyást eszik? Na ugye...

Az Ínyenc Fenevadnál nem ragadunk le csak az ízek bemutatása mellett. Ne maradj le átfogó élménybeszámolóinkról, kövess minket Facebookon te is!

 

Számtalan olasz barátom van, talán több is, mint amennyit a nyugis életvitelem egyébként indokol. Mindegyiktől megkérdezem, hogy melyik budapesti olasz étterem idézi fel legjobban gyerekkora ízeit. A válasz szinte kivétel nélkül ez: „none”. Egyszer kaptam egy, azaz egyetlen tippet, ahol az olasz kollegina elmondása szerint a tészta nem tocsog a szószban, a "parmezán" tényleg parmigiano reggiano, az olaj pedig a legkiválóbb minőségű. Nem magyar pénztárcára szabott hely, higgyetek nekem.

Na és akkor ebbe a petyhüdt magyarolasz éttermi környezetbe csöppent bele a Bellozzo pár évvel ezelőtt. Kétségkívül a névválasztás jobb, mint az „Il Treno” esetén (komolyan, ki az isten nevezi el vonatnak az éttermét?), de a „szépséges” szó olasz megfelelőjének az ilyetén kicsavarása szintén elég kreatív elmére vall. Mindegy, nem ez a lényeg.

De mi is a lényeg? A gyorséttermi felütés jó. Miért is? Hát azért, mert bizony azokkal az istenáldotta tésztákkal rohadtul nem kell sokat szarakodni. Az olasz nem az a nép, amelyik órákat görnyed a péppé főzött, hiperbonyolult receptek felett. Igazság szerint egy igazi olasz nem is lehetne más, mint gyors. Bár azért amit a Bellozoban művelnek, az talán kicsit túl gyors: a látványkonyhában a saját szememmel láttam, ahogy a feltételezhetően előfőzött spagettit alig 2 perc alatt készre főzték. Ez azért érdekes, mert az olasz tésztaételeknek igazából a legfundamentálisabb összetevője maga a tészta, és azt ilyen felületes módon elkészíteni egy magára valamit is adó olasz séfnek egyenesen bűntény. Mondanom sem kell, nem is lett al dente.

Mi volt az első, ami szembetűnt? Na mi? Hát persze hogy az, hogy az étterem az „eredeti olasz recept szerint”, „egyenesen Itáliából”, „olasz családi tűzhely” kihagyhatatlan idiómákkal operál. Most komolyan? Kell ez? KELL EZ? Marketingfogásnak biztos jó, hiszen ezek az éttermek folyamatosan licitálnak egymásra, hogy melyik az eredetibb...

img_20200117_195912.jpg

Sokáig nem fogom tudni húzni ezt a posztot, úgyhogy hadd fejtsem ki, szerintem miért is nem tradicionális a Bellozzo. Először is a tradicionális receptek hiánya miatt. Van „arrabiata”, de nincs penne. Pedig még a 10 éves unokaöcsém is ismeri az ételt, amit úgy hívnak, penne all'arrabiata. Annyira összepasszol, mint Starsky és Hutch. Aztán: mi ez a sok szósz? A tészták annyira el vannak áztatva, hogy az botrány. Oké, értem én, hogy a pörköltszafton szocializálódott magyaroknak ez kell, de melyik olasz csinálja ennyire levesesre a tésztáit? TÉSZTA! Pasta – ezért eszik az olaszok. A garnélás spagettire rádöntött, pépesített valamiről el sem tudtam dönteni, hogy micsoda, de azt tudtam, hogy nekem teljesen felesleges volt, kegyetlenül legyilkolta a garnélás ízt. Az olaszok tésztát imádják, nem a szószt.

Mi ez a sok olaj? Miért kell minden kajálás után gyomorfájással felállnom? Talán ez is a túl gyors elkészítési mód hibája, ennyi idő alatt nem tudnak összeérni az ízek - én is döntöm a tésztáimra az olajat elég szépen, de még egy vacsoravendégemnek sem feküdte meg a gyomrát. Pedig csak egy picivel kéne tovább érlelni a szószban a tésztát...

img_20200117_200756.jpg

A sajt – ami nyilván nem a legdrágább parmigiano reggiano, ugye, hiszen az drága, ugye – pedig lehetne picit több annál a két teáskanálnál, amit rászórnak.  A paradicsomlevesük számomra annyiban különbözik az iskolai menzás verziótól, hogy nincs benne két kiló cukor meg betűtészta, egyébként meg nem szabad az olasz paradicsomlevesekkel együtt említeni. A nagy paradicsomleves imádó szerkesztőtársam például meg se tudta enni – vagy inkább inni, mert a Bellozoban – jó olasz szokás szerint (HAHAHAHA, nem) - pohárban adják.

Szerintem már érződik a soraimon, hogy elfogultan írok, ami sosem tesz jót a szöveg minőségének. A lezárás előtt azonban hadd meséljem el, mi volt az első sokk, amikor már tudtam, hogy nem leszek itt boldog.

Beléptem az étterembe, megnéztem a kínálatot. Azonnal szemen ütött a nagy kedvencem, az arrabiata. Nem is volt kérdés, mit rendelek: penne all’arrabiatát kérek, mondtam. Erre a pincér: nincs pennénk. HOGY MI? Az Itáliában is az egyik legnépszerűbb tésztafajta egyszerűen nem elérhető a magát az olasz családi tűzhelyet idéző étteremnek beállított Bellozzoban? Fura volt, de akkor még adtam egy esélyt a helynek. Oké, legyen mezze.

Az olasz konyhát minden más nemzet konyhájához képest nagyobb mértékben hatja át a büszkeség. A tészta a legkülönlegesebb, legnagyobb becsben tartott ételcsoport, amiért az egyes városok lakói a legnagyobb megvetéssel képesek gondolni a másik város lakóira. Ha azt gondolod, hogy az Ínyenc Fenevad nagy tésztarajongóként elfogult a hagyományos olasz receptek iránt, ezért hajlamos túlzásokba is bocsátkozni, azt javaslom, látogass el egyszer az újjáépülő Amatrice városába, és próbáld meggyőzni a helyieket arról, hogy pecorino helyett fogyasszák inkább parmezánnal, vagy helyi pecorino helyett rómaival a világhírű spagettijüket. De előtte azért hagyj itthon egy végrendeletet!

Ezután továbbirányítottak a szakácshoz, aki három olyan kérdést tett fel, amitől én három kis szívrohamot kaptam.

  • Nem baj, ha csíp?
  • Fokhagyma lehet benne?
  • Al dente legyen a tészta, vagy puha?

Ember. A penne all’arrabiatanak az adja a különlegességét, hogy az olívaolajon megfuttatott fokhagymához és pepperoncinohoz adjuk hozzá a felkockázott paradicsomot. Ez annyira be van betonozva, hogy bármelyik elem nélkül, vagy bármi egyéb hozzáadásával már nem arrabiata az arrabiata. Erre a szakácsgyerek megkérdezi, hogy kérek-e bele fokhagymát, és nem baj-e, ha csíp. Lefagytam. Az al dentét nem tudom, kell-e magyaráznom. Az olasz tészta al dente. Kész (egyébként hiába kértem al dentére, végül nem lett az). A szószt elkúrni még bocsánatos bűn, de ha a tésztát túlfőzöd… nem fejezem be a mondatot. Ja, és persze igazi, déli pecorino sajtot adtak hozzá – képzeletemben.  

Azóta több fogást is megkóstoltam a Bellozzoban (hátha az egyik...), de nem fogtak meg, bár a garnélás spagettiben a garnéla egészen jó volt (maga a tészta és a szósz persze értékelhetetlen) –  egyedül a pestót emelném ki, az egészen üde és ízletes, talán közelebb áll az eredeti verzióhoz, mint a boltban kapható, előre csomagolt pesto (aminek semmi köze nincs az eredeti, ligúr szószhoz). Bár az elkészítés ott sem hibátlan, a szósz egyszerűen nem érik össze a tésztával, és az olajat is nagyon túltolták benne. A "pizzáról" nem szeretnék szólni, annyi tartalék ma nincs az idegrendszeremben.

Legyünk korrektek. Ha nem nevezné magát igazi olasznak, azt tudnám mondani, hogy az ételek amúgy finomak. Akit nem érdekel, hogy olasznak eladott, gyorsan összedobott tésztaételeket eszik, és nem kóstolta még a valóban igazi olaszt, az elégedett lesz a Bellozzóval. OlaszOS jellegűre hajazó, kifejezetten ízletes ételek. Amúgy az árak rendben vannak (kb. 1500-2500 között vannak a tészták), mert ennyi pénzért minőségi olaszt tényleg nem kapunk, de mondanom sem kell, fényévekkel jobb ez, mint a menzai konyhán kotyvasztott bolognai meg carbonara. És sajnos ma ez a minimum ár tésztaételeknél a legtöbb kamuolasz helyen is (ami nem kamu, ott meg még drágább). De még mindig nem olasz, ami annak fényében, hogy a Burger Kinget is birtokló cég indította el a brandet, egyáltalán nem meglepő. Még egy dolog, amit meg kell említeni, az az (álcázott) műanyagtányér és az evőeszközök - ez az erősen környezettudatos vendégeknél kiverheti a biztosítékot.

Egy alkalommal, amikor épp az olasz barátaimnak főztem (erről az eseményről be fogok számolni, mert egyszerűen MUSZÁJ megosztanom az élményt), megkérdeztem tőlük, hogy ti amúgy mit gondoltok a Bellozzoról? Legtöbbjük csak nézett, majd az egyik megszólalt: "Én már láttam, hogy van ilyen, de még soha nem mentem be. Miért, ez valami olasz?" Nem, nem az.

Fotók: Ínyenc Fenevad

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fenevad.blog.hu/api/trackback/id/tr8215355916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szaktanár 2020.01.20. 15:22:14

alighanem ez volt a legsznobabb kirohanás az olasz konyháról, amit életemben elolvastam :) persze én nem vagyok műértő, csak egy lelkes amatőr híve a szóban forgó témának.

silverrant 2020.01.20. 15:22:42

Jo neha egy kis kiados fikazast olvasni, plane ha jol van megirva.
Sőtpláne ha meg egyet is ertek vele.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 15:50:10

@Szaktanár: így sikerült :/

@silverrant: örülök, hogy nem vagyok egyedül ezzel a véleménnyel.

ekat 2020.01.20. 16:03:37

Én a pizzán őrjöngök folyton, ezért engem is sznobnak tartanak. :) Pedig nem azt vonom kétségbe, hogy finom-e a kerek, soksajtos jól megpakolt melegszendvics, csak azt kérem, hogy ne hívjuk már pizzának.
Olyanokon nyilván nem fogok fennakadni, hogy a carbonara-ba tejszínt tesznek, vagy hogy a bolognai-t spagettivel adják, ezek Olaszo.-n kívül elterjedt dolgok. De a puhán adott tészta tényleg gáz... bár tudod mit, ha nem hívnák magukat autentikus olasznak, akkor még ezt a feltett kérdést is megértem. Itt a munkahelyemen is szóba került már, hogy a kolléganő utálja az olaszosan nem puhára főzött tésztát...
És gondolj bele, miket adnak a 'kínaiak', mármint a gyorsbüfék... csak azok nem hívják magukat autentikusnak. Szóval csak a szóval van baj. :)
Mi volt az az egy étterem, amit említett valaki? Kíváncsi vagyok. Nekem pizzaügyben Anyukám mondta, és Igen, tésztákról nincs véleményem, mert inkább magam gyártom őket autentikus receptek alapján.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 16:12:21

@ekat: Ez így van! A posztban is kifejtem, hogy a Bellozzo tésztái egyébként finomak, csak ezt a túltolt olaszimitálást nem értem, mint ahogy sok másik étteremnél sem: Olaszországból jött alapanyagok, igazi olasz receptek, ismert olasz séf blabla.. de attól még a massproduce miatt ez nem is lehet teljesen autentikus. És hogy miért kérhető számon? Mert pont ezek a kajáldák hirdetik magukat így. Nekem ezzel a kettősséggel van bajom. Bár amit nem fejtettem ki, hogy míg így, hogy gyorsétteremként tolják, így is sok konkurensnél "olaszabbak."

A nevét ő sem tudta akkor, de a Bazilika környékén van, és elég borsosak az árak. Az Igen tényleg jó pizzaügyileg, de a Digó sem rossz, és az Anyukám mondta mellett még a Kemencés is jó.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 16:15:19

@ekat: Egyébként ez igaz, sanszos, hogy ha valóban tradicionális olasz tésztát akarsz, azt nehéz itthon étteremben megvenni, mert a magyar ízlés nem szokott az olyan minimalista fogásokhoz, mint az eredeti olasz tészták. Szerintem sokan értelmezni sem tudnák, hogy az üres tésztaközött ott pislog pár kagyló, benne a héjában. És ez nem is baj, hiszen mind mások vagyunk, nem róható fel egy külföldinek sem, ha nem szereti a disznósajtot, csak a probléma ott van, hogy az eredetiséget hangsúlyozzák, holott az fényévekre van ettől. Más kérdés, hogy ez sokakat nem érdekel, és szerintük azok, akiket igen, sznobok. Ilyen ez :)

édes pubikám 2020.01.20. 16:39:26

Valóban nagyon sznob az írás, és végig azon izgultam, hogy nehogy azt hozd ki, hogy jó a Bellozzo :))) de megnyugodtam. a paradicsomleves tényleg borzasztó, ketten nem bírtunk egyet megenni a barátnőmmel.
A tészta ehető. Pont. Mert éhes voltam.
Ár-érték arányban sincs a realitás talaján.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 16:43:24

Nahát, így kell megtudnom, hogy sznob vagyok? Mily kemény az élet!

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 16:48:08

Most rákerestem Google-ban, hogy mi az a sznob. Basszameg, lehet, hogy tényleg az vagyok! :( Köszi, hogy szóltatok, mostantól majd odafigyelek!

CCnick 2020.01.20. 16:57:37

végre egy sznob aki beismeri, hogy sznob

Reszelő Aladár 2020.01.20. 17:21:50

Kicsit nagy volt az arc valóban, de a lényeg átjött. Amúgy ez gondolo bármely nemzet ételeivel így van: autentikusat enni csak ott lehet. Gondolom en bloc indiai, kínai, mexikói, etc konyha sem létezik.
Amúgy melyik volna a legkevésbé rossz olasz étterem?

gyongyi70 2020.01.20. 17:27:30

Tényleg kicsit erős volt a kirohanás. Mit vársz egy gyorsétterem-lánctól? A hülye kérdések azért vannak, hogy alkalmazkodjanak a magyar ízlésvilághoz (a szüleim szerint pl. az al dente egyszerűen nyers, én inkább szószt eszem tésztával, tehát semmi bajom, ha sok van belőle), de én nem is vártam el, hogy vmi igazi olaszt kapjak. Az ára volt a legközelebb. Olaszo-ban a tészta előétel, ezért viszonylag olcsó, még a gyenge forinttal együtt is olasz kisvendéglőben éreztem magam a számlát nézegetve. Ja és még egy: nincs jó kis vörösbor.

Piri és Barkas 2020.01.20. 18:11:40

Nem volt sznob írás, de viszont igen részrehajló. Na hát ezért volt nagyszerű olvasni. Azért olvas ui. az ember ilyen blogokat, mert magáévá teszi a cikkíró értékrendjét. Ha nem így lenne, akkor akárkinek el kéne fogadnom a véleményét az Al Dente tésztáról, ami nagy zavart keltene az évek során jól kialakult kulináris világomban. A világban mindig kell valamelyik oldalra állni. Ezért gyűlölöm, amikor a riporter azt mondja : a semleges szurkolók örömére a meccs 5-5 lett. Mi van vazze ? NINCSEN SEMLEGES SZURKOLÓ, vágod ? Ez egy szar eredmény mert nem nyert a csapatom. Érted hülyegyerek ? Na eltávolodtam kicsit, de a lényeg remélem átjött. A blogolónak meg HAJRÁ, így tovább !

Muhammad Balfas 2020.01.20. 19:05:22

Vajon egy new yorki olasz kajáldáról mit gondolhat egy született calabriai..?

vajdasagi 2020.01.20. 19:30:52

Az írásod valóban azt sugallja, hogy sznob vagy, de rá se rántsd. Nincs azzal semmi baj.

n3spr3ss0 2020.01.20. 19:52:26

Jó, de Mongóliában, vagy Ghánában is más a téliszalámi, mint itthon.

ekat 2020.01.20. 19:57:43

@Ínyenc Fenevad:
Azzal hogy valaki mit írt a Wikipedia-ban, szerintem ne foglalkozz, véleményem szerint nem ez a sznob. Szerintem az a sznob, ha valaki CSAK azért csinál / vesz valamit, mert "előkelősködik". Azt számonkérni, hogy valami autentikus-e, vagy nem, az többé-kevésbé objektív kategória. Nem arról van szó, hogy finom-e, mert lehet az, de ha egy autentikusnak hívott akármit rendel az ember, akkor arra is számít. Nem egy honosított változatra.

ekat 2020.01.20. 20:01:36

@Muhammad Balfas:
Nem tudom, de az ottani olaszok szerintem jókat találtak ki. Pl. chicken parmigiana. :) És milyen híres / közkedvelt (Európában, nem itthon) pl. a chicken tikka masala, pedig nem is indiai, hanem angol.
Ezekkel semmi baj, csak ne hívják autentikusnak. Mi pl. imádjuk az osztrák ungarische Gulaschsuppe-t, meg a Szegediner Gulasch-t, de mindig beléjük kötök, hogy ne hívják már így. :)

SzabadSzellem 2020.01.20. 20:26:29

A te hitelességedet is rontja kissé, hogy nem tudod helyesen leírni az arrabbiatát.

gyalog_kakukk 2020.01.20. 20:40:01

a hitelességnek az is segítene, ha legalább magadnak nem mondanál ellent :)

" posztban is kifejtem, hogy a Bellozzo tésztái egyébként finomak, csak ezt a túltolt olaszimitálást nem értem..."

"bár a garnélás spagettiben a garnéla egészen jó volt (maga a tészta és a szósz persze értékelhetetlen)"

Néha a kevesebb több, lehet hogy a nagy lózungokkal lehet olvasót szerezni, csak rontja a komolyságot.
Arról pedig hogy az olaszok a gyors kaják hívei és nem görnyednek órákat a bonyolult receptek fölött érdemes lehet még gondolkodni, mert szerintem ennél jobban ismered a konyhájukat.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 21:10:52

@Piri és Barkas: köszi, örülök, ha tetszett.

@kermi: abszolút, ott inkább regionális konyha van, mint nemzeti. Egy-egy variánst már szomszéd városokban is máshogy csinálnak, talán a legismertebb példa erre a Róma-Amatrice kérdés az amatricianaról.

@Muhammad Balfas: életem legjobb pizzáját New Yorkban ettem. Amcsik csinálták, nem kitelepült olaszok, de ízig-vérig nápolyi margherita volt. Egyébként a felvetésed teljesen érthető, amit mi bolognai spagettiként ismerünk, az is Amerikán át jött a kontinensre a legjobb tudomásom szerint.

@vajdasagi: már egyszer coming outoltam, nem kell ezen rugózni :)

@ekat: én is így gondolom :)

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 21:20:15

@ekat: egyébként azt tapasztaltam, hogy a húsgolyós spagetti, ami eléggé amerikai, az is jobb volt, mint az itthon kapható legtöbb bolognai, mert én ahhoz pl parmezánt kaptam egy olcsóbb étteremben is, és al dente volt a tészta.

@SzabadSzellem: jogos, de azért nehogy már egy elütésen múljon bármi...

@gyalog_kakukk: igazán köszi a tippet, de azért ezt kifejteném. Az egészet azzal a szemüveggel néztem, ahogy a Bellozo felüti a koncepciót: olasz tűzhelyek hangulata és stb. Ebből a nézőpontból értékelhetetlen. Túl olajos, ami sokszor nem tetszik a gyomromnak evés után, de azért csak-csak betérek oda többször. Ha elfelejtem, hogy én egyébként jobbat főzök, és eredetibbet, akkor tud ízleni, és az, hogy amúgy folyton tele van, azt mutatja, hogy a fogyasztók többségének ízlik. Nincs ellentmondás, csak két eltérő nézőpont. Szeretem én a thai tésztákat is, pedig azok sokkal puhábbak, és anyám krumplistésztájánál sem kérem számon, hogy nem al dente, mert annak nem is kell annak lennie. Lehet valami jó, attól, hogy nem eredeti, csak akkor ne nevezzük eredetinek.

A legtöbb tésztaétel pikkpakk elkészül, ettől függetlenül még alázattal és odafigyelve készítik. De nyilván vannak sokáig főzött ételek a tészták között is, például a bolognaiként ismert ragú egész lassú étel, és a rizottók meg a paradicsomleves is tud pepecselős lenni, ez igaz.

balfa 2020.01.20. 21:23:59

@Ínyenc Fenevad: ha sznob lennél, tudnad, hogy az arrabbiata 2 B-vel írandó, a többi tévedésedről nem is szólva. szóval nyugi, nem vagy sznob

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 21:35:23

@balfa: jogos az oltás, úgyhogy ki sem javítom a cikkben :D

Szaktanár 2020.01.20. 22:42:28

@Nyírjeslakó: sztem kurva sok ilyen hely van. én ismerek egy elég jó helyet, de a tulajok feltett szándéka, h ne kapjon nagy hírverést (elég nekik a törzsközönség), ezért nem fogom reklámozni. de amúgy ha ezt meg tudod egy kicsit tömörebben fogalmazni, és bepötyögni a google-be, biztos te is fogsz találni.

Ínyenc Fenevad 2020.01.20. 22:58:15

@Nyírjeslakó: Kevesebb van belőle, mint "olaszból", teljesen egyetértek veled.

Treff Bubi 2020.01.20. 23:17:15

Csak én érzem úgy, hogy az igazi autentikus olasz ételek magas árát az égvilágon semmi nem indokolja? Tészta, olaj, sajt, zöldségek, húsfélék - nem sáfrányban megforgatott pörölycápaszívről van szó.

Billy Hill 2020.01.20. 23:19:25

Mindenesetre az biztos, hogy a pécsi Árkádban egy fia vámpír sincs, amióta az említett kajálda megnyitott! A zabolátlanul terjengő fokhagymabűzt a vérszívók egy pillanatra sem tudnák elviselni. Ami azt illeti, az egyszeri vásárló is alig... :-)

BEKO 2020.01.20. 23:22:43

Azért a CNC- s hasonlat elég fröcsögős lett. Értem, hogy borsod meg nyomorék vidékiek ... de a CNC -s nem az a szint amit ez a balek digó rajongó meg akart idézni

Szaktanár 2020.01.20. 23:25:38

@Nyírjeslakó: "És az olyan hely, amely titkos, mert elég nekik a sajáttörzsközönségük, az valójában NINCS, nem létezik."

hát ha nincs, akkor van.

Piri és Barkas 2020.01.21. 00:39:37

Nézzétek, a vita parttalan kissé a magyar éttermekkel kapcsolatban. Én igenis tudok jó halászlét, jó rántott húst, jó marhapörköltet, mákos bobajkát és jó kárpáti borzaskát enni étteremben közel hozzánk (Budafok). De nem tudok más, lényegesen szofisztikáltabb magyar (felvidéki, vagy ha annyira polkorrekt vagy akkor szlovák) kajákat enni, mint a ludaskása, vadas, sztrapacska, sült palacsinta stb.
Ezek egyszerűen nem léteznek éttermekben itthon. Ja, bocs, elfelejtettem leírni, hogy de. Szóval dehogynem léteznek, csak konkrétan ehetetlenek a családi receptekhez képest. Mondom ezt kb. 20 év étteremkereső üzemmódban eltöltött év után !! Mondjuk az a gáz, hogy Szlovákiában SEM !! Ezt értitek ?
Tegnap a Kistücsökben ettem szarvasvadast. Ez az ország egyik legjobb étterme. Szerintem a szakács hátast dobna a nagymamám receptjétől. Jóllaktam, de a szósz az egy nulla volt. Nem evett még jó vadast az illető, az biztos. Ez tisztán látszott. Ha egyszer eljönne hozzánk egy ilyen alkalommal, akkor egy világ nyílna ki előtte. De, ez a helyzet a sztrapacskával is meg a ludaskásával is. A legtöbb étterem még azt sem tudja, hogy mi a különbség a juhtúró és a brindza között vazze. Borbás Marcsi, meg még húst is rak bele. Pfujj. Egy felvidéki ilyet sohasem tenne. De mondjuk ő délvidéki, úgyhogy megbocsátható. De mindegy is. Egyétek ezeket tudatlanok. Asszem a magyar éttermek minősége, majd egy másik téma lesz hamarosan ezek alapján. Már várom is.

Muhammad Balfas 2020.01.21. 00:47:24

@Nyírjeslakó: Pl. a Piroska vendéglő Pesten a Damjanich utcában..

pici_rigó 2020.01.21. 07:07:57

Úristen, be ne baszd az orrod a plafonba. :D és mi van ha én, műveletlen idióta, szeretem amit elém raknak? Ez legyen a legnagyobb oromod az életben, komolyan....

Ínyenc Fenevad 2020.01.21. 08:44:24

@pici_rigó: ez a te dolgod, nyilván a bejegyzés nem neked szól, ahogy azt írtam is benne: ha valakit nem érdekel, hogy nem autentikus, akkor annak ízleni fog. Ennyike. Azért kösz, hogy leírtad a véleményed, gazdagabb hely lett tőle a világ.

@Billy Hill: az tényleg nagyon kemény, messziről érezni lehet. Az valahogy fokhagymásabb a többi egységnél.

@BEKO: te is ügyesen megragadtad a lényeget, csak így tovább! (btw Borsod forever, imádom).

A magyaros éttermek esetén én azt vettem észre, hogy azért elő-előforudlnak, de manapság már egyre inkább nemzetköziesítik a konyhát, ami szerintem nem tesz jót nekik. Sok csárdában látsz a halak között lazacot és cápát, de csuka már nincs például. Én sem értem, hogy miért vagyunk így rágyúgyulva ezekre az álolaszokra, miközben ennyire elhanyagoljuk a saját konyhánkat. Az olasz turisták egyébként utálják ezeket az olasz éttermeket, a bejegyzésben vázolt okokból, ők mégis csak itt esznek, mert ők teljesen inverzei a magyaroknak: míg mi minden más nemzet konyhájáért rajongunk, addig a taljánok csak a sajátjukat eszik külföldön is, aztán panaszkodnak, hogy nem olyan, mint otthon.

Mad Marx 2020.01.21. 09:26:28

@Piri és Barkas: A sztrapacska csak a krumplis nokedlit jelenti, bármivel készíthető, még lekvárral is :)

ekat 2020.01.21. 09:45:31

@Ínyenc Fenevad:
Nem egyezik a tapasztalatom a tiéddel, szerintem az átlagmagyar is a sját konyháját akarja külföldön, azaz rántott húst követel. :)
Pár éve volt egy tranzitalvásunk Olaszo.-ban egy társasúton, és teljesen ízetlen csirkét és krumplit kaptunk, amin nagyon csodálkoztam. Aztán mondta az idegenvezető, hogy azért, mert a magyar csoportok folyton felháborodottan panaszkodtak, hogy paradicsomos tésztát kaptak vacsorára....

Ínyenc Fenevad 2020.01.21. 09:56:53

@ekat: Sokan vannak így, ez igaz, de azért a budapesti étteremkínálat nem ezt mutatja, és ma már a többi magyar nagyvárosban is ez van. Szerintem azok, akik a magyaros ízeket kedvelik, legtöbbször otthon főznek, bár ez nyilván csak feltételezés.

body_andras 2020.01.21. 09:58:23

@ekat: a kínai büfé a leggyakrabban attól kínai, hogy a tulaj/felszolgáló kínai, kemény akcentussal. sajnos az "olasz éttermekben" még ez sem érvényesül, bár nagy ritkán van egy olasz pizzaiolo benne, ha a tulaj legalább ezt komolyan veszi (persze 00 lisztet már nem ad neki).

az egy dolog hogy a külföldi "konyhák" sem autentikusak, a ráadás már csak az hogy a legtöbb "magyar konyha" is igénytelen, kamu szar.

az olasz konyha iránti, téveszmékkel vaskosan terhelt rajongásunk elsősorban a fogyasztók miatt olyan, amilyen. találkoztam már olyan honfitársammal, aki trumpi magasságokba emelkedő szónoklattal védte a "bolognai spagettit", a "milánói makaróni", és még azzal is érvelt hogy ő olaszországban mindenhol látta ezeket az étlapon, a konyhafőnök személyesen osztotta meg vele a sziklaszilárd tényállásokat arról, ezek mennyire autentikusak, és bizony kanállal tálalják és úgy is kell enni. mondja mindezt úgy hogy fél kiló ipari trappista hever a tányérján.

a marketing és a tudatlan fogyasztó, barátaim, ezek juttaták ide a "mi olasz konyhánkat". a kamu éttermek csak kiszolgálják a keresletet.

btw olaszországban is megéri a pénzét a sok turistavájú, ők is ugyanúgy rombolják a hazai kultúrát kamukonyhával mint a kieink. két évig éltem ott, meg több hónapot tartózkodtam mindenfelé elszórtam, szerencsére ki tudom szűrni, melyek a jó helyek autentikus HELYI konyhával. az elvek közösek, az ízek és a szezonális alapanyagok lokálisak. jó lenne ha nálunk is működne ez, mindenhol következetesen, nem csak elvétve ahogy most van.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.01.21. 10:08:29

Nagyon jó a dühöngés :D.
De azért ha valaki CNC maró mellett dolgozik, az annyit keres, hogy nem megy el séfnek. Az már rég Németországban él :D :D

Ínyenc Fenevad 2020.01.21. 10:11:36

@body_andras: pontosan! Minden szavaddal egyetértek.

@yaffa: azért jött a CNC-s hasonlat, mert két ismerősöm is ezt csinálja, írhattam volna mást is, de ez jutott eszembe. Itthon is elég szépen keresnek.

ekat 2020.01.21. 11:15:22

@body_andras:
Milánói makaróni mint olasz étel... :D
Én nem értek mélyebben az olasz konyhához, és eleve inkább csak a pizza / pasta vonalat ismerem, de azt sosem felejtem el, hogy a férjemmel micsoda áhítatba estünk Toscana-ban egy olívaolajas kenyértől, amit csak úgy hoztak valami ital mellé. Szimpla olívaolajas kenyértől!
Úgy érzem, hogy amit szeretek a fentiekben, az pont az egyszerűség és természetközeliség, de lehet, hogy nem jól fogalmazom meg. A bruschetta vagy a pizza friss paradicsomossága, a bazsalikomlevél vagy a bivalymozzarella íze.. pizzából is a Margherita a kedvencem. Bolognait nem eszem sehol, csak magam csinálok, van egy olasz szakácsok egyesülése vagy mi, ahol van fent egy recept azoknak, akik külföldön autentikusan akarják csinálni. Vagy négy órán át készül. :) És persze tagliatelle-s.

Örömhernyó 2020.01.21. 11:20:08

CNC marós nem fog elmenni szakácskodni mert CNC-sként többet kereshet.

Az olasz sehol sem igazi olasz a világon. Itt Kelet-Ázsiában is legfeljebb a japánok tudnak teljesen hiteles olasz éttermeket csinálni, mert ők tudnak igazán hűen másolni.
A magyaros ételek, éttermek sem eredetiek sehol a világon. Rászórják a paprikát a sertéshúsra, majd fecsapják a grillre. Ez a magyaros mindenhol, ahol nem tudják, milyen a magyar konyha.
Lengyeleknél vagy németeknél ha eszel gulyást, akkor leesik az állad. Káposzta, gomba, mindenféle van benne.

A tészta gyorsan fő, nehéz elcseszni, nincs a tárolásával gond, a szószok porból simán elkészíthetőek. Ezért népszerű az olasz konyha külföldön. Mert a legegyszerűbb oldaláról közelítik meg a legtöbb helyen.
Desszert az ilyen kamuolasz helyeken mindig tiramisu vagy panna cotta. A legbonyolultabb étel meg az osso buco. De akkor már kitettek magukért.

Örömhernyó 2020.01.21. 11:36:05

Az olasz konyha ezerféle, régiónként változó. Egyesek szerint a pasta carbonarába tilos tejszínt tenni, pedig északon tesznek.
Pizza is készül négyszögletú tepsiben is, nem csak kerekben.
És milánói sertésbordájuk is van. Rántotthús. Tudom, nem menő, ez van.

body_andras 2020.01.21. 11:38:33

@ekat: a "milánói makaróni" minden idők legnagyobb szentségtörése és hazugsága. ilyen étel nincs! csak a magyar és román suli-menzákon... igénytelen, gusztustalan, és semmi, de semmi köze Milánóhoz vagy Lombardiához. egy Ossobucco sárga rizottóval körítve, na azt lehet esetleg milánóinak nevezni. bár a helyiektől ezt a jelzőt csak a "milánói szeletre" hallottam, ami náluk a bécsi szelet megfelelője.

Szaktanár 2020.01.21. 12:07:45

@body_andras: és egyébként joggal, az én ismereteim szerint onnan került a bécsi udvarba, és ezt a nevet vettük át mi.

Ínyenc Fenevad 2020.01.21. 12:14:11

@Örömhernyó: "Az olasz konyha ezerféle, régiónként változó. "

ezt mintha leírtam volna a bejegyzsében is, és mintha a kommentek között is szerepelne vagy 5x.

sangep 2020.01.21. 13:01:32

Érdekes írás. Nem ismerem ezt a franchise-t, de azért ezt a kirohanást kissé túlzónak érzem. Oké, a cikkírónak bizonyára sok tekintetben igaza lehet és valószínűleg elég heves indulatokat váltott ki belőle az a minőség, amit az asztalára tettek ennyi pénzért, amiért Olaszországban már lehet venni egy jó pizzát bármelyik kemencés vendéglőben.
Magyarországon jó olasz(os) étteremben még soha nem jártam sajnos. Egyszer még a vapianoba is benéztünk (elméletileg étterem ??), de amikor megtudtam, hogy még nekem kell járkálni a kajáért, mert nincs pincér, aki felvenné a rendelést, röhögve hagytuk ott a helyet.
Az én konklúzióm az, hogy ha igazán jó olasz ételt akarok enni, akkor Olaszországba kell átugrani. Mindig kapható vagyok egy jó kis pacalos szendvicsre a firenzei központi piacon. (Ha már a pacal toszkán nemzeti eledel.)
Plusz ha garnélát is tartalmazó fogást akarok enni, akkor minimum kikötővárosba látogatok el (mint pl. Livorno). Egyik kedvenc olasz éttermem is itt található. Este lehet menni vacsorázni 7-től (6-tól már lehet borozni egy kis kenyér mellett), menüsor szerint lehet választani 2-3 étel közül (előétel, első főétel, második főétel, desszert). Számunkra igazán nagy élmény volt, ráadásul a vacsora végén még egy speckó likőrre is meghívott az étterem (házi recept).
Ha egyszer az ember talál néhány jó helyet, a magyar változatok már mind silány utánzatnak számítanak - pedig szerintem lehetne ezt jól is csinálni, a lehetőség meg lenne rá, csak akarat nincs. De nem a minőség a szempont, hanem a mennyiség.
De pont ezt az akaratot és elköteleződést a minőség felé hiányolom Magyarországon szinte minden szektorban. Gagyi ország lettünk és jó nekünk a szar is. (Egy ideje mérlegelem az elköltözés lehetőségét valamely civilizáltabb országba, de előbb lezárom az itteni dolgaimat.)

ekat 2020.01.21. 13:17:09

@sangep:
A többiekről nem tudok nyilatkozni, de az Anyukám mondtás fiúkban határozottan megvan az akarat és az elkötelezettség. Csak Encs túl messze van. :)
Amúgy egyetértek, itt nem minőségre vágyik az átlagember, hanem olcsóságra.

sangep 2020.01.21. 13:26:03

@ekat: engem érdekelne az a bolognai recept, amit fentebb írtál. El tudnád küldeni a linket? Egyébként adom, hogy az egyszerűség a nagyszerű az olasz konyhában. Egy kis chianti mellé mi is kaptunk egy kis sajtot meg szalámit Toszkánában :)

Nanenáné 2020.01.21. 14:53:26

Hogy is mondták a rómaiak? Ha Rómában vagy, élj római módra. Életem egyik legszörnyűbb élménye volt, amikor a sok pasta után egy kis igazi húsra vágytam, és Velencében egy igazi "texasi" éteremben marha steak-et kértem. Nem kellett volna!

sangep 2020.01.21. 15:15:24

@ekat: Köszönöm a receptet! Azt hiszem hétvégén ki is próbáljuk otthon :) Ja és látom parmezán helyett lehet grana padanot is használni :) Egyik kedvencem :D

baraonda · baraonda.blog.hu 2020.01.21. 15:50:57

Szívemből szóltál. Ezekben a műolasz éttermekben annyira megy a kamu, hogy már csak az asztalok felett kihúzott szárítókötél hiányzik rajta pár zoknival és lepedővel.

Treff Bubi 2020.01.21. 16:50:12

@ekat: a pancetta kivételével én is ezt szoktam elkészíteni. Állítólag darált báránnyal a sertés-marha mellé még autentikusabb, de szerintem nem bűn kihagyni:) + nálam a marha alaplé mindenképpen belekerül, közvetlenül a paradicsomos szakasz előtt.

ekat 2020.01.21. 22:12:11

@sangep: Igazán nincs mit. Én nem is igazán tudom, milyen a Grana Padano, mert itthon olyan kicsi az árkülönbség, hogy mindig. P.R.-t veszem.

ekat 2020.01.21. 22:17:01

@Treff Bubi: Hát ugye azt írja, hogy a sok autentikusból egy általános receptet hozott kl. Darált bárányhúsért nem is tudom, hova mennék, meg hogy akarnék-e olyat egyáltalán, pancetta viszont ha máshol nem, a Culinarisban biztos van.

Örömhernyó 2020.01.22. 07:24:52

@body_andras: Az osso buco-t esetleg megpróbálhatnád helyesen leírni. A sárga rizottó helyett meg sokszor polenta van alatta, de ha ilyen olasz puliszkát teszel a tányérra, akkor a magyar gasztrosznob felhorgad, hogy mi ez a román módi.
Az olasz is eszik rántott húst. Amit a magyar ember nem szokott elhinni.

body_andras 2020.01.22. 08:00:38

@Örömhernyó: Előfordul hogy szarok a helyesírásra, ez van ;)
A polenta bergamói szokás, a rizottó meg inkább monzai - javíts ki ha tévedek. Lombardiában járásonként is változik a konyha.

SzabadSzellem 2020.01.22. 10:24:21

@Ínyenc Fenevad: Bizony, "véletlen" félreütés volt. Mind a hétszer...

Ínyenc Fenevad 2020.01.22. 12:14:14

@SzabadSzellem: Mint ahogy a Bellozzo-t is mindahányszor helyesen leírtam. Rugózhatsz ezen, szerintem nem sok értelme van, és nem is érint meg mélyen.

BEKO 2020.01.23. 15:48:42

@Ínyenc Fenevad: A lényeg ott van a részletekben is. Ha leírod, hogy a tészta túl puhára főzve, vagy egyéb részre hajló kritikát, akkor mint olvasó szeretem a többi sort is konzekvensnek látni mert pont hogy azonosulni tudtam soraiddal ezt leszámítva.

Ínyenc Fenevad 2020.01.23. 18:00:11

@BEKO: Ha ezt most a CNC-s hasonlatra írod, akkor annak az volt a lényege, hogy ma már a szakácsok legtöbbje egyáltalán nem szakács képesítésű, és emiatt nem is lehet elvárni, hogy esetleg ismerje az olasz eredetit, vagy bármilyen más nemzet bármilyen más konyháját. A CNC-s helyett írhattam volna padlóburkolót is, vagy topmenedzsert, mert egyik sem gyakorlott szakács, Borsodot meg sajnos az alacsony jövedelmek jellemzik, és trendszerű dolog, hogy onnan települnek ide dolgozni az emberek. Ez egyszerű tény, ettől én még szeretem Borsod megyét, főleg a természeti adottságait. Csak épp a CNC jutott eszembe, mert épp egy kedves ismerősöm állt be most CNC-snek, és a poszt megírása előtt nem sokkal mesélte.

Örülök, ha osztod az álláspontot, bár a "balek digó rajongó" megnevezésből nem ez jött le. :D

zsu80 2020.01.28. 00:14:37

1. "Egy szórással több petrezselyem vagy fokhagyma sem kerülhet rá mint ami a receptben le van írva" - Az én párom toszkán, és kiválóan főz. Sosem recept szerint, csak érzésre. Tehát sosem ugyanúgy, szigorú szabályok szerint. Láttam már jópár séfet is főzni, szintén ugyanígy.
2. "Előfőzött tészta, amit 2 perc alatt készre főz" - kb. 4-5 étteremben, általában hotelek éttermében dolgoztam Toszkánában. Láttam hogyan készülnek az ebédek vacsorák. Általában kiváló szicíliai séfek voltak a konyhák vezetői. Előfőzött tésztát pár perc alatt készre főzik, mert csak így lehetett biztosítani a folyamatok kiszolgálást, főleg félpanziós ellátás esetén - teljesen normális egy gyorsétteremben is.
3. Életem legrosszabb pizzáját Toszkánában ettem, nem Magyarországon. Égett, kiszáradt, olyan mintha egy fagyasztott pizzát tettek volna a sütőbe. Tehát az olaszországban fogyasztott pizza nem garancia a minőségre. Olasz volt barátom pedig mikor kérdezték milyen a magyaroszági pizza, azt mondta hogy élete legfinomabbját ette Budapesten. Egyébként Olaszországban a legtöbb pizzériában egyiptomi, tunéziai , román pizzaiolok vannak. Van pl. egy híres milánói "nápolyi pizzeria" ahol láttuk az egyiptomi pizzaszakácsot munka közben, egy másik nagyon híres, tömött helyen beszélgettünk a román szakáccsal. Ennyit az eredeti olasz pizzáról, tényleg nem kell sznoboskodni. Egy volt munkahelyemen pedig a szicíliai séf maga mellé felvett egy csinos ukrán "szakácsnőt" aki korábban szobalány volt :) szóval tudnék mesélni, teleírva pár oldalt az eredeti olasz vendéglátásról amit saját szememmel láttam belülről.

Ínyenc Fenevad 2020.01.28. 08:38:59

@zsu80: egészen nyilvánvaló amit mondasz, a posztban is írtam, hogy az, hogy Olaszországban készült, még nem garancia semmire, a pizzánál főleg. Mint ahogy azt is leírtam, hogy Magyarországon is vannak remek pizzériák. Ettől még a legtöbb tésztázó és pizzéria itthon nagyon messze van az autentikustól.

Szaktanár 2020.01.28. 11:43:19

@Ínyenc Fenevad: "Mint ahogy azt is leírtam, hogy Magyarországon is vannak remek pizzériák."

találok pár tippet a blogon vhol? Pestiek érdekelnének. sztem igazi kínszenvedés jó minőségű pizzát találni itthon. az sem érdekel, ha nem olaszok sütik, csak jó legyen.

2020.02.26. 19:42:40

Pont erről az "eredeti mexikoi", "eredeti olasz", "eredeti kinai" érzésről írtam öt perccel ezelőtt a quesadilla-ról szóló posztod alá. Akkor tehát érted, miről beszélek: D

Toldi333 2020.06.16. 16:34:43

Kedves Ínyenc Fenevad!
Nagyon tetszik a blog, a "kiakadós" posztok meg pláne, sokszor hasonló helyzetben érzem én is magam.
Ha egyszer igazi horrorra vágysz, ajánlom neked Szolnok bármelyik "pizzát" készítő egységét. :D
süti beállítások módosítása