Hogy ne az étel egyen meg téged

Ínyenc Fenevad

Tényleg húsíze van a műhúsnak? Megkóstoltuk a BK nagy dobását

2020. január 03. - Ínyenc Fenevad

Amikor először meghallottam, hogy ma már a piacra dobtak olyan hamburgereket is, amelyek műhúst tartalmaznak, az első gondolatom az volt, hogy a civilizációnk tényleg megérett a pusztulásra. Ennél már csak az lett volna fájdalmasabb, ha okoshamburgernek vagy okoshúsnak nevezték volna – talán ennek is eljön majd az ideje. De komolyan, mégis mi a jó anyámért eszem a hamburgert, ha nem azért, hogy ízleljem a szaftos, omlós marhahúst a kettévágott buci között? Mi más Magyarországon is népszerű ételben manifesztálódik legjobban a teltpofájú húshabszolás, ha nem a hamburgerben? El lehet rontani az élményt azzal is, ha a szószt túltoljuk, vagy épp kevés van, ha fonnyadt a zöldség, vagy száraz a buci, de ha a húsnak rossz íze van, az egyenesen katasztrófa.

77164511_1920545248090589_9018993776101687296_n.jpg

Ez volt az első gondolatom, és biztos nem voltam egyedül ezzel. Amúgy meglehetősen konzervatív ember vagyok, például kifejezetten utálom az önvezető autóknak még a gondolatát is, hiába lesz tőle biztonságosabb és kényelmesebb az utazás. Én egyszerűen imádok vezetni – na de ez egy másik blog témája lenne inkább.

Ugyanakkor értelmes embernek is tartom magam, így nem kellett sok idő, hogy belássam: az éveken belül 10 milliárdra növő népesség, ezen belül a most még mélyszegénységben élő afrikaiak és szintén alacsony jövedelmű indiaiak és kínaiak életkörülményeinek javulásával olyan mértékű húsigény jelentkezik majd a földön, amit az állattartás nem tud majd követni. 10 milliárd ember már magában is rossz a földnek, nem még több milliárd marha. Nem bírjuk el. Aki idiótaságnak tartja a műhúst, az birkózzon meg a gondolattal, hogy pár évtizeden belül már lehet, hogy több fog fogyni ebből, mint az igazi húsból. Deal with it fuckers.

Ettől függetlenül persze voltak fenntartásaim a vívmány iránt, egészen pontosan kettő. Az első az, hogy sosem kóstoltam még, a második pedig a képmutatás, ami ezt körüllengi. Van egy kedves barátom (remélem ezután a poszt után is barátok maradunk), aki évek óta nem vett a szájába húst. Amikor meséltem neki, hogy a Burger King műhúsos burgert dobott piacra, aznap délután már jött is a messengerüzenet, idézem: „húúú, hallod, húú, bakker, ez tök olyan, mint a hús. Nagyon brutál, imádom!”. Kérdem én: ha ennyire nem szereti a húst, és elmondása szerint örömét leli a zöldségfogyasztásban, akkor miért is veti rá magát ennyire a húsra? Láttam én már karón varjút, meg vegánt kolbászt enni, meg vegát sírni, miután megette a halat, hogy „szegény halacska, ezért kellett meghalnia, blabla…” így aztán tehet az ember amit akar: mi mindenevők vagyunk, úgy vágyik  a szervezetünk a húsra, mint egy falat kenyérre.

Persze aztán a barátom is kifejtette, amikor egy neki írt dalszövegemben (mert ilyet is tudok, na nem mintha akkor talent kéne hozzá) kifogásolta a „lamb to slaughter” sort. Ezt mondta: Ide figyelj, vedd ki. Én ezt nem énekelem el.” Magyaráztam neki, hogy ez egy angol idióma, és amúgy is, prozódiailag és tartalmilag tökéletesen illik a refrénbe, de a tag hajthatatlan volt. Ezt válaszolta: Nézd, valaki istenben hisz, én vega vagyok.” És itt a lényeg,  aki vegetariánus, az jobb esetben nem a szervezetét akarja átejteni, hanem egyszerűen vállal valamit, áldozatot hoz azért, hogy kövesse az elveit. Ezt elítélni én húsevőként sem tudom, elvégre nem az (is) tesz minket civilizált fajjá, hogy az állatias ösztöneinket legalább megpróbáljuk legyőzni?

Ilyen szemléletváltás után aztán tök indiferrensen fogadtam, amikor a Burger King nemrég bejelentette, hogy itthon is forgalmazni fogja a Rebel Whoppert, a húsmentes hamburgert. Ugyan jóval a bevezetés után próbáltam ki, de azért mégiscsak, nehogymár kimaradjak a buliból. Nem nagyon szeretnék zsákbamacskát árulni, nekem nagyon nem ízlett. De cincáljuk is szét jó fenevad módjára!

74582983_492306148059375_9125631118207352832_n.jpg

Amikor megkaptam a rendelést, az első, ami szembetűnő volt, a csomagolás: ez elég dizájnos. Természetesen zöld, hiszen a mai, belvárosi újgenerációs divatgyerekeknek (én is belvárosi vagyok, még mielőtt szó érné a ház elejét) mindent el lehet adni a zöld színnel, gondolhatták a BK marketingosztályán, pont ahogy bármelyik vállalat bármelyik marketingosztályán gondolják manapság. Mert nehogy azt gondoljuk már, hogy hirtelen ezek a vállalatok annnnyira környezettudatosak lettek. Egyszerűen csak arról van szó, hogy ha nem ülnek fel a klímavonatra, akkor nem biztos, hogy el tudják kerülni a jövőbeli potenciális fogyasztóknak tekintett mai kis gretathünbergek szúrós pillantását. Így aztán zöldbe csomagolnak mindent, miközben pont telibefossák, ha esetleg a termelésük során a kibocsátás nem csökken. CSR ide, tudatos társadalmi ideai oda, azért a pénz az úr.

Na de kicsit letértem az útról, térjünk vissza rá gyorsan. A Rebel Whopper nagy, egy adag még nekem is bőven elég volt, pedig én aztán tudok zabálni, ha akarok. A hússal szemben a legtöbbször kifejezetten nagyok az elvárásaim, és ez most sem volt máshogy. Ha már műhúsnak nevezik, akkor legyen inkább a húson a hangsúly, mint a „műn”.

 Mindegy azonban, hogy nagy-e a burger, ha amúgy nem jó.

A Rebel Whopperrel szembeni problémáim ugyanis nem a húsnál kezdődnek. Amint kicsomagoltam, azt láttam, amit amúgy szoktam ilyenkor, ha a gyorsban eszek: a nyamvadt kis húspogácsán pár fonnyadt saláta kókadozik, egy nagy, majonézben szórványosan gazdag paradicsomkarika, és úgy nagyjából ennyi. Ha megnézzük azt, hogy milyen hamburgereket lehet enni már a fővárosban, a Rebel Whopper (meg mondjuk a konkurens gyorsban csomó egyéb burger is) szerintem egyszerűen értékelhetetlen. Miért is jó nekünk, hogy ezeket az igénytelenül összehányt műanyaghamburgereket esszük? (egyébként tudom, hogy miért jó, de erről majd egy másik posztban). A BK ajánlatában is elérhető sokkal magasabb minőséget képviselő burger, de ha a népnek a Whopper kell, meg is érdemli.

77334112_465934354052644_5041032454236798976_n.jpg

Na de most már tényleg beszéljünk a lényegről. A BK nem azt a húst használja, amelyet valódi állati fehérjéből állítanak elő, hanem a növényi alapút. Ennek ellenére azt kell, hogy mondjam, hogy magának a "húsnak" nincs rossz íze. Mármint a húsfaktornak, hogy úgy mondjam. Ha nem tudnám, hogy mit eszek, akár azt is hihetném egy percig, hogy talán húst csócsálok, bár az állag azért elég árulkodó. A BK műhúsa lehetne picit szaftosabb, a fűszerekkel pedig bőkezűbben is bánhattak volna véleményem szerint. Vacsorapartnerem is megkóstolta a cuccot, neki még kevésbé ízlett, meg sem ette. Számára még annyira sem tűnt húsjellegűnek a pogácsa, mint nekem, pedig ő aztán kifejezetten nem kedveli a marhahúst, így elég érzékeny is rá. Szinte fejből vágta az alkotóelemeket az első ízlelés után, ő is szokott otthon kotyvasztani ilyen kamuhúsokat, azzal a különbséggel, hogy neki nincs olyan elvárása, hogy húsíze legyen (pedig ő is a húst helyettesíti ezzel, ha nem is tud róla).

A Rebel Whopper tehát nekünk nem ízlett, de aki amúgy kedveli a Whoppert, és mellőzné a húst az étrendjéből, annak átjöhet az íze. Maga a hús nekünk nem tűnt teljesen meggyőzőnek, de az íze egyáltalán nem volt rossz – nevezzük félsikernek. Azt azonban csak üdvözölni tudjuk, hogy egy ilyen termék megjelent Magyarországon, és a kezdeti szkepszisem mellett én őszintén remélem, hogy a technológia népszerűvé válik az egész világon, az előállítása pedig hatékony lesz. Csak nem szeretnék idő előtt megdögleni, ha már idecsöppentem erre a sárgolyóra, hiszen annyi mindent nem kóstoltam még meg. A műhúsok áttöréséhez viszont még hosszú az út, de az első lépés az lehetne, hogy mondjuk kicsit ízletesebben fűszerezik. Mindenesetre én szurkolok a Rebel Whoppernek.

Muszáj megemlítenem, hogy amikor mentünk el a helyről, be akartam térni egy sarki kisboltba – csak akartam, mert közben bezárta a Nébih. Egészen pontosan ez a mondat hagyta el a számat: Várj már egy picit, kell nekem egy rágó, rohadt húsíz van a számban… Csak pár másodperc múlva esett le, hogy mit is mondtam. Placebo? Tökmindegy, működött.

 Fotó: Ínyenc Fenevad

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fenevad.blog.hu/api/trackback/id/tr4615343010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Világít a torony 2020.01.03. 15:40:53

A húsnak önmagában is íze van. Ennek az izének pedig pont semmi íze. Nem véletlen a több tonna hagyma a szendóban. Szóval ha nem akarok húst enni, akkor eszem egy lángost, vagy egy tejfölös sajtos tésztát. :)

DFK 2020.01.03. 15:41:17

A műhús a legújabb élelmiszeripari humbug, zöldbe csomagolva. Ugye pont olyan mint a tejföl vs frissföl.
Sajnos akkora a hype az ilyen zöldbe burkolt dolgok körül, hogy a piaci szereplők kénytelenek csatlakozni hozzá. Különben a gréták kipellengérezik.

bkkzol 2020.01.03. 15:41:20

Egye aki akarja vagy csak ez jut neki. Remélhetőleg történik valami a földön, hogy megálljon ez az esztelen szaporodás. Pont a legsemmirevalóbb régió a legveszélyesebb Afrika.

Visceroid 2020.01.03. 15:59:33

Zöld szója. Egyébként meg a libsik egészen addig amíg ki nem írják a fehér embert, addig is annyi mindent vesznek el tőlük amennyit csak lehet.

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2020.01.03. 17:44:03

Megkóstoltam. Nem szörnyű, csak nem szabad húsnak hívni.
Nekem is az a bajom, hogy ha a sok vega/vegán annyira utálja és alávalónak tartja a HÚSt, akkor miért akar mindenki mindenáron mű/hamis/olyan-mintha húst enni? Miért kell pótolni azt, amit megvetünk? Azt értem, hogy Vegapoginak meg bab-és-lencse poginak kisseb a marketingértéke:)
Lényeg, hogy aki ebben bármilyen húsos ízjegyeket felfedez, az még nem evett húst. A húsos koordinátarendszerben ez sajnos értékelhetetlen.

Amit viszont nagyon várok, -hogy picit Zöld is legyek-, az a laborban tenyésztett hús. Igazi hússejtekből növesztve, soha nem is járt állatban. Ha annak hús íze (és tápértéke) lesz, akkor én nem ragaszkodom állatok mészárlásához, jó az is.

kanász 2020.01.03. 19:01:06

Vegan is a new black

HussarX 2020.01.03. 22:38:00

Én a 90-es évek közepén ettem szójaburgert Kaliforniában, nem volt igazán hús íze, de nem is úgy marketingezték és szerintem nem is volt rossz, mert a köret gazdag volt. BTW, 11 év alatt kevesebb, mint 5 alkalommal ettem BK vagy MD gyorsban, ott valahogy nem volt divat sem dolgozó fehérgallérosnak sem valamit magára adó kékgallérosnak ilyen helyen enni, sokkal jobb gyorséttermek is voltak.

bio 2020.01.04. 00:31:52

@Eltévelyedés:
En lenyomtam jo par evet vegakent. Anno csak ugy jott hogy ne egyek hust es aztan kezdtem erezni a pozitiv hatasait es ugy maradtam egy idore(10 ev) . Azert akarnak sokan muhust enni annak ellenere hogy vegak mert ebbe szulettek bele ezen nevelkedtek es nehez vmit elhagyni az eletedbol hiaba vezerelnek az elveid. Nem veletlen hogy jo ideje azt tartom hogy az elvek csak gatat szabnak az embernek ahelyett hogy kiteljesedne. Nezzel meg egy vega indiait vagy menj el egy vega indiai etterembe. Naluk veletlenul sincs olyan hogy pl hamis birka curry meg hasonlo. Aki ott vega az egesz eleteben az volt. A rokonai is azok es vszinu az egesz falu. Nincs igenyuk ra hogy vmi olyan muetelt krealjanak amihez hasonlot vmiert elhagytak de egesz eletukben ott volt/van/lesz az orruk elott.

Jelenleg spec en is szivesen ennek husevokent muhust ha lenne normalis a piacon. Nem a szegeny allatok miatt hanem a szegeny termeszet miatt. Ha vkit erdekel a tema ajanlom figyelmebe a Cowspiracy dokut a netflixen. Eleg elgondolkodtato.

Attilajukkaja 2020.01.04. 11:18:48

"Természetesen zöld, hiszen a mai, belvárosi újgenerációs divatgyerekeknek (én is belvárosi vagyok, még mielőtt szó érné a ház elejét) mindent el lehet adni a zöld színnel"
Az étlapokon sok helyen (már évtizedek óta) zöld színnel jelölik meg a vega ételeket és nem csak a belvárosban. Ez mondjuk logikus, ha egy étel főleg ZÖLDség alapú.
És nem tudom, a szerző miért tartja a környezetvédelmet valami úri huncutságnak, ami csak a "belvárosi újgenerációs divatgyerekeknek" fontos.

@Eltévelyedés:
"a sok vega/vegán annyira utálja és alávalónak tartja a HÚSt"
Ezt hol hallottad? A sok vega/vegán is húsból van, egyáltalán nem utálják vagy tartják alávalónak, csak nem akarják elfogyasztani. A kettő nagyon nem ugyanaz!

Ínyenc Fenevad 2020.01.04. 11:38:06

@Attilajukkaja: Erről szó sincs. Ahogy írom is, kifejezetten örülök, hogy egyéb, környezetkímélő húspótló termékek kerülnek bevezetésre. Abban a helyzetben voltam - és ezzel szerintem nem voltam egyedül -, hogy első hallásra meglehetősen nevetségesnek találtam a műhúst,de hamar megbarátkoztam azonban vele, tudva azt, hogy a növekvő igényeket kiszolgáló állattartás feltehetően nem lesz tartható. Ma pedig már ott tartok, hogy alig várom, hogy megkóstoljam a "valódi műhúst" is.

A környezetvédelem egyáltalán nem úri huncutság, erről nem is esett szó az írásban. Aminek a kritika szólt, az az a magatartás, amikor a vállalat (és ez nem a fent nevezett vállalatnak szól, hanem általános jelenség) a környezetvédelmet marketingfogásként használja fel, miközben érdemi lépéseket nem tesz, hogy a működése során tényleg csökkentse az ökológiai lábnyomát, és a kritika természetesen igaz a fogyasztói oldalra is: ehetek én műhúst, választhatom a papírzacskót, kiiktathatom a szívószálat, stb. ha egyébként meg egyéb területeken nem próbálom mérsékelni a szennyező tevékenységeimet.

Egyébként - ahogy én látom - ezt nem is mikroszinten kéne megoldani, hanem makroszinten, de erre csak elkésett és részmegoldásokat kínáló akarat van. A döntéshozók nem tudnak gyors politikai és gazdasági hasznot realizálni a szigorú környezetvédelmi szabályokból, sőt, azok még talán (mert tapasztalat híján ezt sem tudhatjuk, ugye) minimális mértékben vissza is vetik a gazdasági növekedést. Így aztán egyszerűen nem foglalkoznak vele - pedig a hatékony megoldás kulcsa az ő kezükben van. Sőt, sajnos ellenkező hatások is érvényesülnek, ahogy látjuk (Trump, Bolsonaro, német szénerőművek, és így tovább).

Egy szó mint száz, összességében rendkívül örvendetes, ha az egyének maguk veszik kezükbe az irányítást, ha már globális szinten egyelőre nincs valódi megoldás.

Attilajukkaja 2020.01.04. 17:26:51

@Ínyenc Fenevad:
"kifejezetten örülök, hogy egyéb, környezetkímélő húspótló termékek kerülnek bevezetésre"
OK! valóban szó van erről is a posztban.

"ehetek én műhúst, választhatom a papírzacskót, kiiktathatom a szívószálat, stb. ha egyébként meg egyéb területeken nem próbálom mérsékelni a szennyező tevékenységeimet"
Talán jobban elvárható az emberektől, hogy apránként szokjon rá a környezettudatosabb fogyasztásra, mintha drasztikus lépésekre kényszeríti őket a propaganda. Idővel aztán lehet fejlődni. Igaz, sok időnk nem nagyon van.

"ezt nem is mikroszinten kéne megoldani, hanem makroszinten, de erre csak elkésett és részmegoldásokat kínáló akarat van"
Sajnos így van, de még mindig jobb, mint a semmi. A legfőbb szennyezők az ipar, de ha nincs alulról jövő kezdeményezés, tettek, akkor azok sem mozdulnak majd. A választók, a fogyasztók akarata nagyon is számít.

"rendkívül örvendetes, ha az egyének maguk veszik kezükbe az irányítást, ha már globális szinten egyelőre nincs valódi megoldás"
Egyetértünk. :o)
süti beállítások módosítása