Hogy ne az étel egyen meg téged

Ínyenc Fenevad

Ezért nem fog megtelni a MÁV étkezőkocsija

2020. január 08. - Ínyenc Fenevad

A MÁV néhány évvel ezelőtt megszüntette a büfékocsikat, majd pár hónapja újra üzembe helyezte őket. Nem csoda, hogy anno nem volt rá kereslet, a válsággal sújtott (meg azért a korábbi éveken sem feltétlenül a nyugati jólétről ismert) Magyarországon a legtöbben érthetően még a helyjegy árát is megspórolták, ha volt az azonos vonalon egy gyorsvonat, ami egyébként csak egy megállóval állt meg több helyen – vagy ugyanott, ha épp összekapcsolták az InterCityvel, mert ugye még ma is látunk ilyet. Ilyen körülmények között, egy olyan országban, ahol nem lehet egy irányban három óránál többet utazni (persze néha azért a MÁV-nak sikerül) érthető, ha nem volt kereslet a büfékocsira.

mav_bubekocsi.jpg

De most megint nagy a jólét, nőnek a bérek, a magyarok fogyasztanak, így kúsznak fel az árak is. A MÁV tehát újra felcsatolta a büfékocsit, nekem pedig a napokban volt szerencsém kipróbálni azt. Jó Fenevad módjára meg is osztom veletek az élményt. Egyébként nem céltudatosan vettem a vonatjegyet csak azért, hogy aztán egy posztban kritizálhassam a menüt, hanem egyszerűen így hozta az élet. Bécs irányából utaztam egy nemzetközi járaton, amelyre elfogyott a helyjegy. Amikor odaértem, akkor már csak egy fülkés román kocsiban volt ülőhely, amely pont úgy nézett ki, mintha ahogy egy román vasúti kocsit elképzeltek, és ott ültem le egy román fazon mellett, aki annyira részeg volt, hogy a szemét nem tudta kinyitni, miközben a piásüveget ott szorította a kezében, a román shitpop pedig üvöltött a füléből. Egyébként vicces dolog szidni a MÁV-ot (egy szinting), meg minden, de aki ebből sportot űz, az utazzon egyszer vonaton Romániában vagy Ukrajnában, visszasírja majd a fecskét meg a halberstadti kocsikat. De nincs ezen mit csodálkozni, minél fejletlenebb egy gazdaság, annál gyengébb minőségűek a közszolgáltatások is. Én sem voltam boldog, hogy az ÖBB kocsik helyett MÁV- és CFR-vagonban kellett utaznom.

Ne maradj le semmiről: kövess minket Facebookon is!

Nincs mit szépíteni, kurvára le vagyunk maradva gyerekek. Nem elsősorban a vasútra gondolok, hiszen nekünk is van FLIRT-ünk meg Stadlerünk, és társai, de ami talán a legszemléletesebben mutatja be, hogy mennyire is a sógorok mögött kullogunk, és amiről nekem e blog keretében írnom illik, az az ételek minősége. Ott még az út menti hotdogárus is kifogásolhatatlan minőségű ételt tesz le elém (és nem mellesleg sokszor kártyával is fizethetek nála), a piaci termékekről nem is beszélve. Mert az oké, hogy a mediterránok mindenkit vernek a kaják minőségében, de könyörgök (igen, K-val, mert a könyörögni nem ikes ige, én meg esem bele a hiperkorrekció csapdájába), Ausztriában sem őshonos az olíva meg a lepényhal, mégis tele van velük a piac. Pénztárca kérdés, tudom, hiszen mindig ez a válasz. De én csak remélni merem, hogy a jólétünk növekedésével majd az igényeink is növekedni fognak. 

Na de mellékvágányon vagyunk, úgyhogy gyorsan visszarántom a váltókart, hogy újra a MÁV büfékocsijában találjuk magunkat. Nos, ahogy a fenti helyzet leírja, jó döntés volt a büfékocsiba beülni. Nem is értettem azt a sok embert, aki vagy a vagonokban zsúfolódott, vagy a folyosón ÁLLT, órákon át, miközben a büfékocsi tök üres volt. A helyjegy kb. 1000 forintba kerül, a büfékocsiban meg 490-ért ihatsz egy sört, és nem is fognak kizavarni. Meg amúgy is, szinte teljesen üres. Most is volt egy csomó szabad hely.

A miliőről túl sokat nem tudok mondani, a classic MÁV-os kocsikhoz képest sokkal kényelmesebb, hangulatosabb, sokkal tágasabb. A kiszolgálás picit lassú volt, de ez nem csoda: ketten dolgoznak egy büfékocsiban, a vállalat összes büfékocsijában pedig 30-an – tudtam meg az ottani dolgozótól. Aki amúgy elég barátságtalan volt az elején, konkrétan rám kiáltott, hogy „neviddmáárelazétlapoooot!”, de aztán a végére egész kedves lett. Mondjuk ez nem csoda, hiszen meglehetősen sármos vagyok, meg a dumám is jó (ezért írok blogot), ő pedig fiatal és szőke, szóval csak idő kérdése volt az enyhülés foka és mikéntje. Na de viccet félretéve, objektíve is azt kell mondanom, hogy a kiszolgálás rendben volt.

De a kaja… hát nem tudom. Igazából azt sem tudtam, hova lőjem be az elvárásaimat. Az ÖBB-n ugye Wiener Schnitzel van, amit én szeretek, meg az ugye az ÖBB, de itt nem tudtam, mire számítsak.

Az árak egészen rendben voltak. Olcsónak nem voltak olcsó, hiszen egy rántott sajt 1890, amit egy hasonló minőségű ételt kínáló helyen már 1200 –ért megveszel. Mondjuk a marhaprökölt 2300 volt, és nem volt hozzá savanyúság – ami azért rohadt érdekes, mert a rántott csirkéhez meg volt, és amikor külön kértem volna a marhához, akkor nem adtak. Erre én így a mai árak mellett azt mondom, annak tekintetében, hogy órákon át nincs lehetőséget mást enni, az ajánlat elég korrekt.

De amivel nem tudtam megbirkózni, az a bolognai spagetti. Minek? Miért? Miért???? Miért kell mindig, minden elcseszett, magyaros ételeket kínáló helyen bolognai spagettit árusítani? Ilyen étel eleve nem is létezik, hogy a talján séf verje bele, de ha már ilyet kínálunk, legalább ne a sűrített paradicsomos – trappistás okádékot. Annyira klasszikus. Ahh, ezt a bekezdést inkább le is zárom. Szóval ez van: bolognai, rántott csirke, rántott sajt, grillezett csirke, palacsinta, marhapörkölt. Igen, klasszikus büfé á la Balaton Dél.

A választékot ennél pontosabban nem jegyeztem meg, de alapvetően klasszikus büfémenüre készüljetek, ahogy azt már kifejtettem. Mi rántott csirkét és rántott  sajtot rendeltünk, biztos ami biztos. Nagyjából tíz-tizenöt perc alatt érkezett meg az étel – arról ne feledkezzünk meg, hogy ott helyben kell megsütniük a kocsiban. Hát, mit is mondjak? Talán egy szó tudja a legjobban leírni az élményt: mirelit. A csirke is és a sajt is fagyasztott termék, ami annak fényében, hogy valóban ott kell frissre sütnie a két dolgozónak a kocsiban, egyáltalán nem meglepő, de azért a klasszikus, panírozott mirelitcsirke és sajt helyett ezt megoldhatták volna elegánsabban is. Na mindegy.

mav.jpg

Az ízélményről így konkrétan ennyit tudok mondani. Aki evett már jobb minőségű mirelitsajtot, rántottcsirkét és sültkrumplit, az pontosan tudja, hogy mire számítson. Nem egy nagy ízélmény, de ott, akkor, annak fényében, hogy a menü kiváltotta a helyjegyet, jó volt. A filléreskedőknek persze nem fog tetszeni, hogy 1900 forintot számolnak fel egy mirelit rántott sajtért, de korántsem kell ezen meglepődni: a vonaton nincs más lehetőségünk, ha enni akarunk.  Így már nem is olyan is sok az a majdnem 2000 forint. A sör egyébként 490 volt, amihez adtak egy foltosra száradt poharat is.

És hogy a megszállott MÁV-fikázóknak is adjak egy kis csámcsognivalót, el kell mondanom a teljesség kedvéért, hogy – akárcsak azt sok más vasúti szolgáltatásnál is megszoktuk – nem minden ment zökkenőmentesen. Kártyával ugyanis lehetett fizetni, csak épp a terminál nem működött. Készpénz pedig nem volt nálam (sosincs, és ha rajtam múlna, az összes agyontapogatott, elavult bankjegyet kivonnám a forgalomból), így reménykedtem abban, hogy a terminál megjavul, különben mehettem volna mosogatni (amit amúgy a szőke lány nem is bánt volna). De két próbálkozás után megjavult, így aztán nem maradtam hoppon.

Összességében a színvonal pont olyan, mint bármelyik fapados büfében: ne készüljünk fejedelmi fogásokra, de jó esetben kellemetlen meglepetés nem fog érni minket. A MÁV büfékocsi azonban nem fogja megváltani a világot, ez tisztán látszik. Alig elképzelhető, hogy a belföldi járatokon értelmezhető forgalmat bonyolít majd le, a nemzetközi járatokon pedig azokat az utasoknak jelenthet megoldást, akiknek nem jutott helyjegy, és egy kávé vagy sör áráért kényelmesen akarnak utazni. 

Fotó: Ínyenc Fenevad

A bejegyzés trackback címe:

https://fenevad.blog.hu/api/trackback/id/tr3315368072

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szcsongor 2020.01.08. 15:42:01

"Ilyen étel eleve nem is létezik, hogy a talján séf verje bele, de ha már ilyet kínálunk, legalább ne a sűrített paradicsomos – trappistás okádékot."

De létezik. Csak épp nem a kajasznobok világában. Minden étel létezik, amit egyszer valaki megkreált, ehető és nevet adott neki. Csak úgy, mint a hortobágyi palacsinta, milánói sertésborda vagy hawaii pizza mielőtt szóba kerülne a többi nem létező étel :)

G.Tibor 2020.01.08. 15:42:18

Én régen sem mertem sosem enni a büfékocsiban. Max. 1-2 sör csúszott le.

szcsongor 2020.01.08. 15:42:50

fasza blogmotor...
bocs, az elsőt lehet törölni

KolompárRómeó 2020.01.08. 15:46:32

F.szt se érdekli a kaja, amikor Szeged és a Nyugati között az új menetrend miatt plusz 2-3 óra egy napi program, ha messzebbről jár be a jónép dolgozni, mivel olyan 2-2 vonatpárt vettek ki, amik megállnak a szokott helyeken. Hogy ez a pár vonat 12(!) perccel hamarabb érjen be (ha persze nem kési a szokásos 10-20 percét).

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 15:52:59

@szcsongor: Töröltem.

Van igazság abban, amit mondasz, a bolognai spagetti valóban egységnyi levegőt szorít ki a térből. Aki azonban azt egy olasz ételnek tekinti, az nagy tévedésben él (az Emilia Romagnában készített eredeti egészen más, és még csak nem is spagettivel készül). Amivel pedig a legtöbb magyar fogyasztó találkozik, az véleményem szerint egyenesen egy gasztrorémtett.

Egyébként nem tartom magam kajasznobnak, ez a blog nem arról szól. De arra is rendesen bepipulnék, ha mondjuk külföldön találkoznék egy olyan étellel, amit halászlének hívnak, de krumpli vagy esetleg tonhal úszik benne. :) A nagy múltú, világot uraló olasz konyha érdemel annyi tiszteletet, hogy nem ezzel a rettenettel azonosítjuk.

Örömhernyó 2020.01.08. 15:53:47

@szcsongor: A magyar bolognai spagetti semmivel sem gázabb, mint az amerikaiak húsgombócos olaszt tésztája, amit amerikai olasz éttermek találtak ki és az olasz számazású amerikaiak is azt hiszik, hogy az valódi olasz étel.
A Hawaii pizza is teljesen normális étel. Se Hawaii-hoz nincs köze, se Olaszországhoz. Egy torontói görög származású fószer találta ki. Ahogy a híres vastagtésztás deep dish chicagoi pizza is létező étel, bár sok köze nincs az olasz pizzákhoz.

A magyar ember lenne legjobban felháborodva, ha sima olivaolajos, sajt nélküli, kis olasz szalonnával megszórt tésztát kapna. Mert az olaszok úgy is eszi a tésztát.

Örömhernyó 2020.01.08. 15:59:57

@Ínyenc Fenevad: Az olasz konyha ezerféle. Az amerikai olaszok teljesen máshogy főznek, mint az olaszországiak. És mindkettő olasz konyha.
A magyar gulyást a magyar éttermek is következetesen levesnek készítik el. Közben egy sűrűbb egytálétel.
A németek és lengyelek is készítenek gulyást, meg vannak róla győződve, hogy az igazi magyaros étel, egy lengyel családnál nekem gulyással kedveskedtek... Nem akartam megsérteni őket belapátoltam, nem volt rossz, de nem sok köze volt az eredetihez.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 16:08:34

@Örömhernyó: Ez tény, régiónként változnak az ételek, ezért fura néha az, ha egy olasz étterem arra hivatkozik, hogy autentikus "olasz", mert igazából van autentikus római, autentikus toszkán, piemonti stb., de az autentikus olasz recept, amit mindenhol készítenek, az ritka.

Az is igaz, hogy Olaszországban is van az étlapon bolognai spagetti. Mindazonáltal legyünk őszinték: az itthon készülő bolognaik nagy része vagy konzerves, vagy gyenge minőségű sajttal tálalják, vagy túlparadicsomozzák, és így tovább (tisztelet a kivételnek). Márpedig itthon ez a legnépszerűbb "olasz" tésztaétel.

Borzasztó Károly 2020.01.08. 16:18:06

Ott kezdődik, hogy a vonatra fasírtos szendvics nélkül igaz kipcsákvérű magyar ember el sem indul.
A bolognai ragut azért nem kell ennyire leírni, azt is lehet jól elkészíteni. Igaz, szarul könnyebb.

Treff Bubi 2020.01.08. 16:18:54

Na igen, Kínában is nagy meglepetés éri azt, aki a körúti Arany Folyó büfé 12. számú csirkéje után beül egy helyi kisvendéglőbe:)

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 16:21:17

@Borzasztó Károly: :D :D :D :D

Egyetértek, így a pontos! Szélesmetélttel, eredeti recept szerint istenien finom.

Borzasztó Károly 2020.01.08. 16:21:31

@Ínyenc Fenevad: a bolognai raguhoz nincs konkrét "eredeti olasz recept", így igazából tök mindegy, hogy ki mennyi paradicsomot tesz bele, ízlés dolga. Vagy rossz ízlés, mindegy. :D

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 16:23:40

@Borzasztó Károly: De bizony van. Tagliatelle al ragú néven keress rá!

Nancsibacsi 2020.01.08. 16:23:58

Azért ezek az ételek vannak, mert ezeket eszik meg a gyerekek. Pl. ezért nincs gombás cucc, meg mártásos. Egy vonaton meg mégis ki fog enni? Az aki nem bír ki 2 órát kaja nélkül, vagyis a gyerek. Szóval örülj hogy nem panírozott dínófalatot kaptál.

Amúgy szerintem teljes kapufa ez a meleg ételt a vonaton, mert hideg ételt kevesebb macerával, akár előre el/elő lehetne készíteni, és jobban fogyna, meg sokkal kevesebbe se kellene kerülnie (egy jó szendvics simán lehet 1000 Ft).

Ja, és a bolognai spagettit nem azért eszik az emberek mert autentikus olasz kaja, hanem mert finom. Ezzel szemben a legtöbb autentikus olasz kaja simán szar (tésztáik, pizzájuk). Más kérdés hogy étteremben darált húsból készült ételt sose ennék, a gyereknek meg pláne nem adnék.

Borzasztó Károly 2020.01.08. 16:25:33

@Ínyenc Fenevad: teljesen igazad van, szélesmetélttel tényleg jobb, mert a tészta jobban fel tudja venni a húst és a szószt. :)

Borzasztó Károly 2020.01.08. 16:31:22

@Ínyenc Fenevad: háát nem tudom, rengeteg olasz ismerősöm van, különböző régiókból, de mindegyik csak raguként emlegette, és hogy nincs rá konkrét, eredeti recept. :) de ettől még simán lehet.

orient 2020.01.08. 16:33:18

@Nancsibacsi: "Ja, és a bolognai spagettit nem azért eszik az emberek mert autentikus olasz kaja, hanem mert finom. Ezzel szemben a legtöbb autentikus olasz kaja simán szar (tésztáik, pizzájuk)."

Hat ezen azert eleg jot rohogtem. Ma este egesz csaladnak megmutatom. Remelem nem vicc volt mert annak durva lenne...

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 16:33:59

@Borzasztó Károly: Persze, mert az eredeti bolognai receptet a bolognaiak, vagy a régióbeliek ismerik :) Nekem is sok olasz ismerősöm van, és ők sem ismernek egy csomó olasz tésztaételt, mint ahogy a legtöbb magyar sem tudja minden autentikus hazai ételről, hogy miképp kell elkészíteni. Ettől még ha megpancsolják őket, az már nem ugyanaz az étel :)

orient 2020.01.08. 16:34:56

@Borzasztó Károly: altalaban olaszok nem eszik csak ahogy a bloggazda irta egy regioban nepszeru. Egy napolyi, vagy toszkan olaszt kerdezel akkor max. halott rola, de lehet meg eleteben nem evett olyat, bar autentikus olasz kaja termeszetesen...

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 16:35:01

@Nancsibacsi: ízlés dolga, egyezzünk ki ennyiben.

acerola · http://sorforum.blog.hu/ 2020.01.08. 16:41:13

Bolognai spagetti az elmaradhatatlan gyerekmenü. 10-ből 10 gyerek szereti, már ha jól van készítve.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.01.08. 17:11:03

@Ínyenc Fenevad: Szlovákiában rendszeresen eszem madarsky gulast, meg szegedinsky gulást. Nyilván semmi közük sem Magyarországhoz , sem Szegedhez, sem a gulyáshoz, de nagyon jó húsos kaják knédlivel, csúszik rájuk a sör. (az egyik káposztás, a másik nem, de sosem tudom, melyik, melyik) Nálam a mirelit rántott sajt sokkal neccesebb, mert abban hihetetlen dolgok rejtőzhetnek a panír alatt, hogy a béna háziasszony / kezdő büfés se folyassa ki a sajtot sütés közben.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:14:49

@Csokis: A szegedi gulyás a káposztás, a magyar gulyás lecsós :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2020.01.08. 17:22:42

@Ínyenc Fenevad: Köszi! Mindig megfogadom, hogy megjegyzem, de sosem sikerül. Szerencsére ritkán van mindkettő az étlapon, így nem kell vacillálnom. De a kedvencem úgyis a drzková polievka, amit inkább nem is írok le magyarul, mert jön a virtuális verés. :o)

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:24:58

@Csokis: Most rákerestem, mert így névről nem volt meg, pedig egyébként szeretem a szlovák ételeket. Én megkóstolnám, hiszen az ebből készült pörköltet is szeretem :D

NemNick 2020.01.08. 17:27:33

OFF: Ha már ilyen klasszul elmagyarázta Neked szcsongor, hogy hogyan is állsz a konyhasznobizmussal, akkor a nyelvi vonalon egy kis háttérinfó:

korrektor.blog.hu/2010/04/29/konyorgom_konyorgok

Ugyanaz pepitában.

Zed is not dead yet 2020.01.08. 17:28:40

Gumicukros virslis chips-es pizza extra tutti frutti "Szikszó" energiaitallal. Neszegyerekmenü. :D

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:28:45

@Csokis: Meg ez Székelyföldön is nagyon népszerű, de ott nem paprikázzák. Azt a verziót már kóstoltam, de a pörkölt jobb volt.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:32:00

@NemNick: True that. Az elterjedt használat miatt kanonizálták a könyörgöm írásmódot.

Attól még a könyörgök lenne a helyes írásmód attól még.

Sándor Kardos 2020.01.08. 17:32:16

Ha már a pizzánál tartunk...
Életem legkakibb és legjobb pizzáját is a taljánoknál ettem...
Egy nagyon fa$za és egy nagyon $zar pizzát kaptam a szomszéd nénitől!
A jobbik kolbászos volt a kakibb, meg krumplis...

Zed is not dead yet 2020.01.08. 17:32:20

Egyébként meg bocsánat, de egy vonaton evés nem pusztán arról szól, hogy ne halj éhen? Vagy azt gondoltad, hogy ha egy gurmé utazni is szeret, akkor legyen mindjárt Nobu-expressz és irány Honolulu? Szerintem már az is óriási dolog a MÁV ismeretében, hogy a kaja csak azt tartalmazza, amit minimálisan kell, nem romlott és nem patkányok hordják ki a kész kaját a vendégeknek. Szóval túlélhető. Ez már elég a korábbi színvonal ismeretében.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:35:05

@Zed is not dead yet: Jaja, erről szól a bejegyzés is :) De attól még nem írhatom le, hogy mennyire nagyszerű a fogás, ha nem az. Elfogyott mind, és nem is haltam éhen, jól is esett és helyjegyet sem vettem, mert a büfékocsi sokkal kényelmesebb. Ilyen megoldásokra abszolút van létjogosultsága, és erre elég is ez a minőség.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2020.01.08. 17:36:48

"könyörgök (igen, K-val, mert a könyörögni nem ikes ige, én meg esem bele a hiperkorrekció csapdájába)"
Ezen a ponton döntöttem el, hogy mától olvaslak :D

Mediterrán kaja ügyében én azzal a tétellel szállnék be az eszmecserébe, hogy ha olaszok főznek, akkor nekem mindegy hogy a cuccnak ki szerint mi a neve.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 17:40:12

@Felicitasz: Köszi :)

Igen, és különösen nagy élmény velük együtt főzni (van tapasztalatom róla, meg is fogom osztani).

fhdgy 2020.01.08. 17:57:37

@Nancsibacsi: Volt idő, amikor elég sokat vonatoztam Németországban és 6-700 km.-es távon is.

Soha nem vettem a fáradságot, hogy kajával felcuccolva menjek, inkább ettem a vonaton.

Voltak finom meleg kaják ( német konyha a viszonyítási alap ), tehát igen is lehet meleg kaját is adni a vonaton.

Bónusz volt, hogy kb. egy árban volt egy szokványos vendéglői árral.

Véleményem egyszerűen az, hogy hozzáállás kérdése az egész.

Blindmouse 2020.01.08. 18:10:13

A kínai kajákról meg ne is ejtsünk szót. amit itthon kapsz bármelyik kínai kifőzdében annak köze nincs az eredeti kínai konyhához.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 19:04:39

@Pargendity Özséb: azaz, csak nem akartam leírni a nevét, nehogy Csokis virtuális verést kapjon :D

@Blindmouse: ez igaz, de már itthon is vannak fasza kínaik. Amúgy ezekben a kamukínaikban van valami univerzalizás, én az USA-ban nemegyszer ettem kínai gyorsbüfében, és valahogy mind tökolyan volt, mint az itthoniak :D

orient 2020.01.08. 19:04:48

@Zed is not dead yet: hat mas orszagokban lehet normalis eteleket venni vonaton is. Nem kell michelin csillagos sztar sef legyen a konyhan, de azert egy atlag sarki etterem szintjet erje el. Ha nem akarnak fozni akkor aruljanak normails minosegi szendvicseket. Jelenleg itthon meg azt sem lehet sehol kapni csak a sonkas trapistas szarokat....

orient 2020.01.08. 19:07:59

@Ínyenc Fenevad: "az USA-ban nemegyszer ettem kínai gyorsbüfében, és valahogy mind tökolyan volt, mint az itthoniak"

detto ugyen ezt tapasztaltam. Ha nem akarsz 100$ fizetni egy minosegi kinai kajaert akkor daralt patkanyt kapsz NY-ban is a kinainal. Kb tok ugyan az valoban.

scsaba1 2020.01.08. 19:28:05

Azért olvasva a posztot meg a kommenteket Modor Tibi elégedetten csettintene magában... :)

@poszt: Amikor a étkezőkocsikat újra üzembe állították volt valamelyik fenszi-trendi blogon valami poszt róla. Akkor még volt hamburger is, ill. összességében dicsérték az egészet. Szomorú olvasni, hogy ez lett belőle. Mirelitmenü a fagyasztóból. :/

scsaba1 2020.01.08. 19:36:24

@Ínyenc Fenevad:

Nekem már sikerült ilyenbe belefutnom a "90-es évek közepén. Halászlét rendeltem egy útmenti étteremben és halszelet gyanánt valami hófehér szálkamentes tengeri haldarabka úszkált benne. Gondolom az alaplé megvolt, a halpatkó elfogyott, a szakács meg kreatívan megoldotta. A burgonya sem volt ismeretlen a '80-as évek hiánygazdaságában. Volt olyan recept, ami a kevés halat egy-két burgonya belereszelésével pótolta a szegedi típusú halászlében.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 19:37:10

@scsaba1: Modor Tibi hogy jön ide? :D (komoly a kérdés)

Ami talán a posztban nem kapott elég nagy hangsúlyt, az az, hogy mirelitnek mirelit, de abból kifejezetten a jobb minőség. És két rántott ételt kóstoltunk, meglehet, hogy a pörkölt és egyebek más kategóriát képviselnek.

Nem tudom, most volt-e hamburger, voltam olyan bolond, hogy nem fotóztam le az étlapot. Egyébként azért is dícsérhetik ennyire, mert a régi az egyenesen katasztrófa volt. Ha az a viszonyítási alap, akkor ez itt Michelin-csillagos.

fhdgy 2020.01.08. 19:45:01

@Blindmouse: Azt hiszem, hogy ez teljesen normális dolog.

Pl. amikor arra készültem, hogy Indiába kell mennem néhányszor pár hétre dolgozni, az egyik kolléga azt mondta, hogy ha szereted az indiai kaját, jó sorod lesz, ha nem, akkor szívni fogsz.

Gondoltam, hogy kipróbálom. Németországban elmentem egy indiai vendéglőbe, utána azt mondtam, hogyha ilyen az indiai kaja, akkor semmi hézag.

Amikor már kint voltam Indiában, hát nagy hézag volt! -:)

totii 2020.01.08. 20:20:58

Bocsánat, hogy helyesbítéssel kezdek, de belföldi vonatokban továbbra sincs étkező- vagy büfékocsi, leszámítva a Balaton Expresszeket, de azok meg csak nyáron vannak. Te gondolom a Transilvania - Szamos EC-vel utaztál, ezen kívül csak a Corona IC-n, illetve a Báthory és Hungária EC-ken van (magyar) étkezőkocsi.
Én nyáron próbáltam ki az egyik Balaton Expresszt, bár én a sör mellett csak egy sültkrumplit fogyasztottam, és az nem is volt több, mint amit egy mirelit krumplitól várni lehet. A sör viszont csapolt, 390 forintnál olcsóbban szerintem nem nagyon lehet adni egy vonaton. Korábban egy Báthoryval jöttem haza Pozsonyból (ez ugye már estefelé van), ott a pincér egy kedves "na mondom, mi nincs"-csel kezdett, és bizony eléggé túlárazottak voltak az üveges sörök.
Szintén csak a csapolt sört próbáltam ki egy cseh Metropolitanon, illetve egy railjeten, ezeken már kicsit többe kerül a sör, de 39 korona egy pohár Pilsnerért vagy Budweiserért nem mondható drágának. Az étlapot viszont nézegettem, hasonló ételek vannak, mint egy átlagos cseh vendéglőben, és az árak sem magasak (vadas knédlivel 149 korona).
Amiben a cseh vasút étkezőkocsijai a magyar előtt járnak, szerintem az a szervezettség. Eleve van legalább két viszonylat, ahol ennek van helye (Prága-Brno-Pozsony-Budapest, illetve Prága-Brno-Bécs), vagyis elég hosszú utak, hogy legyen értelme egy étkezőkocsit besorozni a vonatba, és ezek üzemeltetését egy külső cég csinálja (JLV - legyen ez bármi).
Azzal viszont nem értek egyet, hogy Magyarországon abszolút nincs helye az étkező- vagy büfékocsiknak. Pestről Szeged, Sopron, Debrecen 2,5, Miskolc 2, Nyíregyháza 3, Pécs közel 3 óra, ennek egy része simán benne lehet az ebédidőben (vagy reggeli, illetve vacsoraidőben). De ahhoz, hogy működni is tudjon, rendszerszinten kellene gondolkodni, kitalálni, mi az, amit egyszerűen lehet előkészíteni (és nem a 490 forintos instanst sajtkrémlevesre gondolok), és emellett jó minőséget képvisel, és megfizethető is. Már az egy nagy lépés lenne, ha mondjuk a kör-IC-n mindig lehetne kapni sört, kávét, üdítőt, friss pékáruból készült szendvicset. De akár marketingeszközként is lehetne használni a büfékocsikat (mondjuk a soproni IC-n Soproni, a pécsi IC-n Pécsi sör lenne...)

Összehasonlításként itt meg lehet nézni az étlapokat:
www.mavcsoport.hu/mav-start/nemzetkozi-utazas/etkezokocsi
www.jidelnivozy.cz/uploads/menus/foodMenu/1.pdf (ez a cseh railjeté).

plokmi 2020.01.08. 20:23:56

"De amivel nem tudtam megbirkózni, az a bolognai spagetti. Minek? Miért? Miért????"
Remélem ha legközelebb bolognai spagettivel találkozol, nem kapsz miatta stroke-ot.

Ínyenc Fenevad 2020.01.08. 20:32:23

@totii: Köszi a kiegészítést és az értékes infót!

@plokmi azt én is remélem. A stroke nem jó dolog.

fhdgy 2020.01.08. 20:39:00

@totii: Nemcsak a szervezettséggel lehet gond. 2001-2005 között sokszor utaztam München-Budapest oda-vissza viszonylatban. Szerintem a személyzet hatalmas %-ban saját zsebre dolgozott.

Nem részletezem, de többször is tapasztaltam és jó okom van ezt mondani.

IamTwo 2020.01.08. 21:26:42

@Ínyenc Fenevad: vagy nem. De biztosan Karinthy is rosszul használta. Nagyon régi, nagyon meddő vita, de egyébként szerintem (is) egy régies tárgyas ragozás maradéka (ahogy a fenti korrektorblogon szerepel).

Sunny Days 2020.01.08. 21:43:09

Megörültem, amikor olvastam az étkező kocsik visszatértéről. Lehetne több viszonylaton. Pl. Budapest-Sátoraljaújhely már jó négy órás út, ott lassú kiszolgálás mellett is belefér az időbe. Ha ehető ételt adnak, az ember időt is spórol azzal, hogy út közben étkezik. Én sose tudok értelmes dolgot csinálni, olvasok valamit amit máskor is elolvashatnék, vagy hallgatok valami zenét amit máskor is hallgatok. Szóval út közben enni úgy, hogy nem kell azzal időzni hogy előre csomagoljak, jó lehetne.
Egyetértek azokkal is, akik szendvicseket is várnának a büfékocsikba. Pár vonaton vannak azok a szerencsétlen mozgóárusok, el nem bírom képzelni, azok hogy élnek meg abból. Én nem vennék tőlük semmit. A kávéjának a minőségében nem bízom annyira, hogy meg merjem kockáztatni. A gyárilag csomagolt termékek kínálatát és az árakat nem lehet megismerni olyan rövid idő alatt, míg elhalad. Ez is az étkezőkocsi mellett szól.
Bár, emlékeimből feldereng a régi időkből, hogy a büfékocsi mindig tele volt nagyon hangos és némileg ittas és ennek megfelelően büdös emberekkel, nem tudom, ha valóban újra elterjedne, hogyan oldanák meg, hogy az ember nyugalomban tudjon fogyasztani.

2020.01.08. 21:48:47

@Örömhernyó: "A magyar bolognai spagetti semmivel sem gázabb, mint az amerikaiak húsgombócos olaszt tésztája, amit amerikai olasz éttermek találtak ki és az olasz számazású amerikaiak is azt hiszik, hogy az valódi olasz étel."

Bocs, itt eszembe jutott egy ötletem. Összeszedni az itteni kínai éttermek kínálatát és nyitni egy európai éttermet Kínában.

2020.01.08. 21:54:46

@Treff Bubi: @Blindmouse: @Ínyenc Fenevad: @orient: Később értem hozzátok, az előző kommentem nektek is szól. :)

2020.01.08. 22:00:30

@Csokis: Szlovákia magyar lakta vidékén betérve egy étterembe senki nem beszélt látványosan magyarul. Azt, hogy májat szeretnék enni, nem sikerült átvinni. Így maradt az, hogy kiválasztottam a legnehezebben kimondható szlovák ételt és frankón felolvastam neki.

Egyházi Zsolt 2020.01.08. 22:06:54

Szerintem teljesen felesleges Mo-n a vonatokon túlspilázni a kaja kérdést.
2-3 órás maximális időtartamú utazásokra elegendő a minimum:
hot dog,hamburger,szendvics,chips,kóla sör etc.
Aki jobbat akar, a célállomáson úgyis fog tudni jobb kaját enni az állomástól 5 percre....

2020.01.08. 22:10:28

Emlékszem jó 20 évvel ezelőtt felülvén a Miskolc-Budapest IC járatra úgy gondoltam, hogy elütöm az időt egy jó kajával. A kaja tényleg jó volt és nagy örömömre pont beértünk Budapestre, mire végeztem vele. Na srácok, ez a fejlődés!

Muhammad Balfas 2020.01.08. 23:46:17

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember: Egy felmérés alapján a MÁV-ot nem használóknak sokkal rosszabb a véleménye a vasútról, mint a MÁV utasainak..

tarkabirka 2020.01.09. 00:11:27

Lehet, hogy a nosztalgiára építenek, és lassan jön vissza a klasszikus Resti is. Ez egy jól átgondolt, hosszú távú stratégia :)

élhetetlen 2020.01.09. 00:59:08

@Borzasztó Károly: “a vonatra fasírtos szendvics nélkül”. Nem vicc, az utasellátós fasírtos zsömlét kifejezetten szerettem úgy negyvenöt éve. Minden hét végén utaztam a Bp-Pécs vonalon, és vagy már a Déliben vettem, vagy a büfékocsiban, pedig otthon anyu szuper kajája várt, és csak másfél óra volt az út. Visszafele az otthoni trakta után már nem ment. Érdekes, darált húsból, zsemléből nem tudom reprodukálni. Hogy mi volt? Pépesített hús, és sok kenyér? Nem tudom.

XII.Hadosztály 2020.01.09. 07:37:58

Szóval...tehát ismét vannak étkezőkocsik a MÁV szerelvényeken. Mármint a nemzetköziken. Néhányon. A belföldi járatokon továbbra sincs (kivéve szezonban a Balaton felé), ehhez képest azzal a felütéssel kezdeni a postot, hogy “megint nagy a jólét, nőnek a bérek, a magyarok pedig fogyasztanak” és ezért a MÁV felcsatolta ÚJRA a büfékocsit...ez így minden, csak nem pontos, tárgyilagos és praktikus írás.

Ínyenc Fenevad 2020.01.09. 08:19:33

@XII.Hadosztály: Miért, szerinted a kettő nem függ össze egymással?

XII.Hadosztály 2020.01.09. 09:03:25

@Ínyenc Fenevad: ha ez lenne a kiváltó ok - mert ugye ezt feltételezed - akkor nem csak arra a néhány nemzetközire tették volna vissza a büfékocsikat, hanem az összes belföldi IC-re is. Tudomásom szerint a MÁV intercity szerelvényei nagyon magas kihasználtsággal közlekednek, adott a fizetőképes utazóközönség, büfékocsi viszont nincs. Ellensége lenne a MÁV saját magának? Nem hiszem. Azt gondolom, hogy egyszerűen nem tudják rentábilisan működtetni ezt a szolgáltatást. Ahol van, ott sem vagyok meggyőződve arról, hogy profitot termel. Egyszerűen a nemzetközi járatokon kénytelenek étkeztetni, mert a belfölddel ellentétben itt van konkurencia.

jatagán9 2020.01.09. 09:11:50

@Felicitasz: Igen, te már a jezsuita blogon is igényelted az ökölszabályokat. Szerintem marhaság, nekem ott bicsaklott meg az írás, és ment át véglegesen modorosba. A MÁV úgy ahogyan van tényleg szar, a büféje miért lenne jobb, kerülöm is, de könyörgöm! szar dolgokról is lehet jól írni.

Ínyenc Fenevad 2020.01.09. 09:32:08

@XII.Hadosztály: Meggyőző. Ennek ellenére aligha hiszem, hogy csóróság közepette visszaállították volna őket a forgalomba. Abban én is biztos vagyok, hogy a MÁV-nak a büfékocsi pénzben többet visz, mint hoz.

Európai téridő 2020.01.09. 09:40:07

Türelmetlen vagy Fenevad! Akinek van pénze, az lehet, hogy mégiscsak ezt a "biztosat" választja majd felárral, mivel a vasúti restik gyakorlatilag megszűntek, leszállás után egy "idegen" településen pedig macera nekiállni kajoldát keresni.

Ínyenc Fenevad 2020.01.09. 09:40:36

@jatagán9: Sajnálom, ha nem tetszett.

Ettől függetlenül a könyörgök a helyes írásmód, ha megfeszülsz is. Persze néha a nyelv épp így fejlődik: valamit hibásan használnak, és a jelenség annyira tömegessé válik, hogy hivatalosan is elfogadják helyes írásmódnak.

XII.Hadosztály 2020.01.09. 12:05:06

@Ínyenc Fenevad: Persze. Nyilván kell a fizetőképes réteg. Én egyébként még egy ilyen szolgáltatásért is fizetnék egy 2-4 órás utazás során, nem tartom egetrengetőnek az árakat. Railjeten lehet, hogy csillivilli minden, meg klafa a konyha piacról behozott friss primőr áruval, de pár éve simán elkértek 990ft-ot egy dobozos Ottakringerért. Még szerencse, hogy Tatabánya-Budapest között túl sokat nem lehetett szisszenteni. :D

László Hevesi 2020.01.09. 14:08:08

@élhetetlen: Én szintén úgy 45-47 éve ugyanazon a vonalon, de én csak Dombóvárig. Még Pusztaszabolcs előtt beültem az étkezőkocsiba, kértem egy rántottát és egy sört, és ezzel - kényelmes, kulturált körülmények között - elvoltam, mint a befőtt Szakályig. Fizettem, visszabattyogtam a helyemig, csomagomig, és már Dombóvárra is ért a vonat. Ja, hogy diák voltam, és ezt mégis megengedhettem magamnak? Akkoriban ilyenek voltak az árak. Ma nyugdíjasként meggondolnám, hogy a 2. osztályú éttermek ételárait szeretném-e megfizetni egy utasellátói színvonalon. NEM!

László Hevesi 2020.01.09. 14:14:11

@totii: " De akár marketingeszközként is lehetne használni a büfékocsikat (mondjuk a soproni IC-n Soproni, a pécsi IC-n Pécsi sör lenne...)"

NAGY ötlet, díjazom, de! Mivel Mo.-on élünk, annak a sok, béna f@sz reklám/marketing szakembernek ilyen soha nem fog eszébe jutni. :(

XII.Hadosztály 2020.01.09. 14:36:22

Fenevad, pozitív visszacsatolásként annyit még, hogy tetszik a blog. Postolj, követem. Maximum néha vitatkozni fogunk - de az jó. Hajrá!

totii 2020.01.09. 15:20:22

@Ínyenc Fenevad: 2012-ben szűntek meg a belföldi étkező- és büfékocsik, míg az erdélyi vonatokban két-három éve. Lehet mondani, hogy 2012-ben még nem szűnt meg annyira a csóróság, vagy a brassói románoknak nincs annyi pénzük, de nem biztos, hogy ez állna a megszüntetés (vagy szüneteltetés) hátterében. Hivatalosan azért szüntették meg ezeket, mert gazdaságtalan volt a műküdésük, amiben lehet is igazság, hiszen (hiába olcsóbb az erdélyi vonatokon az étkezőkocsi, mint a tehetősebb utasokkal közlekedő Hungária és Báthory EC-n) a minőséghez képest igenis drága volt az étel - és szerintem elavult is.
Viszont ezt nem lehet csak így tárgyalni, hogy a vonaton eladott ételek-italok bevételéből kivonjuk a kocsi, személyzet, alapanyagok, előállítás költségeit, és ha nulla alatt vagyunk, akkor nem éri meg, ezt az egészet a vasúti személyszállítás részeként kell kezelni - amin belül persze lehet nyereségesnek is lenni az étkezőkocsikkal külön is.

várom a levelet 2020.01.09. 15:26:49

@Borzasztó Károly: csakis rántott húsos szendviccsel.

Ínyenc Fenevad 2020.01.09. 16:22:50

@XII.Hadosztály: Köszönöm! A vita mindig jó, ha értelmes :)

@totii: a gazdaságtalan működéshez az is hozzájárul, ha nincs fogyasztó, aki fizessen, mert nincs pénze. Ma már sokkal többet engedhetnek meg maguknak az emberek itthon, mint a válság után.

élhetetlen 2020.01.09. 17:35:24

@László Hevesi: "de én csak Dombóvárig”. Én meg csak Pincehelyig, ami a gyorsvonaton talán a harmadik megálló volt Pesttől. (Szabolcs, Sárbogárd, Pincehely). Időben belefért volna a rántotta is, de azt tudtam sütni, “olyan” fasírtot meg még mindig nem tudok. Eltérve a kajától, ugyan koszos volt a vonat, de legalább a menetrend jó volt. Fehérváron voltam diák, és akár hétköznap is haza tudtam ugrani. Du. 2 óra körül indult egy vonat, Sárbogárdon átszállás, 4-re otthon voltam. Kaja, tankolás, 7-kor vissza, 9-re Fehérváron voltam. Aztán mikor már Pesten dolgoztam, eljött az az idő, mikor egy kora délelőtti vonat, ami megállt nálunk, de utáltam korán kelni, vagy a késő délutáni, amivel este értem haza. Már nem számít.
süti beállítások módosítása