Hogy ne az étel egyen meg téged

Ínyenc Fenevad

Munkaerőhiány: rosszabb a helyzet ma, mint a járvány előtt

2021. május 22. - Zabos Muffin

Rengetegen hagyták el szálloda- és vendéglátóipart az elmúlt egy évben, és más területen kerestek megélhetési lehetőséget. A nyitás után sokan visszatértek a szektorba, de magasabb bérért, ami a vállalkozás költségeinek növekedését és az árak emelését vonta maga után.

vendeglatas_munkaerohiany.jpg

Az áprilisi nyitás előtt nagy kérdés volt, hogy az örömmámortól ittas vendégeket kik fogják kiszolgálni, ugyanis a munkaerő visszacsábítása hatalmas kihívást jelentett, és ahogy a becslések és a tapasztalatok mutatják, az elmúlt pár hétben sem történt nagy változás.

Munkaerőhiány a vendéglátásban

Hivatalos statisztikával ugyan nem rendelkezünk, Csapody Balázs, a Pannon Gasztronómiai Akadémia Egyesület elnöke megkeresésünkre válaszolva 30-40%-ra becsülte a munkaerőhiányt a vendéglátásban. Megjegyezte azonban, hogy előnyben vannak azok az éttermek és egyéb vendéglátó egységek, akik a személyzetük nagy részét vagy egészét megtartották. Ezeken a helyeken könnyebb az ideális személyzetszám feltöltése. Tapasztalata szerint akik szeretik a szakmájukat és elhivatottak, azok lassan visszacsordogálnak a szektorba azok közül is, akik ideiglenesen elpártoltak, de láthatunk példát arra is, hogy sokan külföld helyett is inkább itthon maradnak.

Az Ínyenc Fenevad megkeresésére Semsei Rudolf, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének alelnöke és a VakVarjú éttermek tulajdonosa kifejtette, hogy becslésük szerint 30–40 ezer turisztikai dolgozó vándorolt el az iparágból, és most, hogy a vendéglátás újraindult, nagyon hiányzik ez a munkaerő.

„Azt kell mondjam, most kifejezetten rossz a helyzet, rosszabb, mint 2019-ben is volt.” - válaszolta Semsei Rudolf.

A munkaerőhiány okai

Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke szerint a munkaerőhiány okai között találjuk, hogy a legutóbbi zárás elrendelése óta a legtöbbeknek már sikerült máshol elhelyezkednie. Mindemellett sokan úgy is vélekedhetnek, hogy a bajban nem kaptak segítséget, elbocsájtották őket és nem biztos, hogy ugyanezt szeretnék ismét megkockáztatni. Akik azonban visszatérnek, már nem elégszenek meg a korábbi bérükkel, hanem magasabb fizetést kérnek, ami viszont megemeli a vállalkozás költségeit, ez pedig a magasabb árakhoz vezet. Ez lehet az oka, ha a nyitás után kedvenc helyünkön a megszokottnál magasabb árakkal találkoztunk.

Ne maradj le a vendéglátóipart érintő hírekről és bejegyzésekről, kövess minket Facebookon is!

Úgy gondolom, a pályaelhagyás egyik oka a csalódás lehet. Az első hullám alatti elbocsájtások után volt, aki visszatért, de ősszel ismét el kellett hagynia munkahelyét, ezután pedig már nem szívesen tért vissza egy olyan területre, ahol újabb bezárások jöhetnek” – mondta Semsei Rudolf.  A másik komoly probléma véleménye szerint, hogy akik átmentek más szektorba, megszokták, hogy ugyan kevesebbet keresnek, de van szabad hétvégéjük, esténként már otthon lehetnek a családjukkal. Ezt megszokva, - hiába szeretik nagyon a vendéglátás szakmát - még nehezebben térnek vissza a vendéglátásba. További problémának tartja, hogy túl sok vendéglátóipari egység nyílt az elmúlt években. Ezek közül sokan nagy károkat okoznak, hiszen üzleti terv és reális tapasztalat nélkül kezdenek el nyitni éttermeket, miközben reális fizetéseket ígérnek a kollégáknak.

Mi a helyzet a Balatonnal?

Az általános munkaerőhiányon felül probléma, hogy nyár előtt a Balaton meglehetősen sok embert elcsábít, és most ugyanez megtörtént – közölte Semsei Rudolf. Tavaly a Balaton nagyon sikeres volt, így véleménye szerint most még inkább próbálják magukhoz vonzani a munkaerőt. De ettől függetlenül itt is nehezen találnak embert. Balatonnal ráadásul szerinte az a fő probléma, hogy eleve rálicitálnak a budapesti munkaerőpiaci árakra és még szállást is kell biztosítaniuk. Irreális bérköltséggel kell emiatt számolniuk, amit kérdés, hogy az igazából 60-70 napos idény végére ki tudnak-e termelni.

Saját tapasztalat

Mi is tapasztaltuk a munkaerőhiányt az egyik kirándulásunk során, amikor már voltunk olyan merészek, hogy leültünk egy meg nem nevezett vendéglő teraszán a Bakonyban (senki nem volt a teraszon, ezért is merészkedtünk be). Mivel a csapatból van, aki még nem kapta az oltást, vagy már megkapta, de még védettségi igazolványt nem rendelkezik, és a jóég tudja mikor fog, addig érthető az óvatosság, és a lehetőségeink is korlátozottak.

Enni szerettünk volna valamit a kiadós túra után, de meglepetésünkre a teraszon nem szolgáltak fel ételt, ott csupán a kávézó működött. Nem értettük a helyzetet, ezért kedves pincérünknél rá is kérdeztünk, mi ennek az oka. A válasz egyszerű: nincs munkaerő, és a meglévő kevés pincér figyelmét nem akarták megosztani. Beltéren, egy helyre összpontosítva jobban tudnak figyelni a vendégre, nem kell ki-be szaladgálni, amivel időt is spórolnak és a vendégnek kevesebbet kell várnia. Ez érthető. A frissítő kávénk elfogyasztása után – mert ha már ott voltunk, azért fogyasztottunk valamit – vártunk is egy jó darabig, mire pincérünk ismét felbukkant és közölni tudtuk, hogy szeretnénk fizetni.

A versenyképesség fenntartásának feltételei

A vendéglátásba elsősorban a szakmai lehetőségek, a jó munkakörülmények, a korrekt fizetés és bejelentés miatt térnek vissza - válaszolta kérdésünkre Csapody Balázs. Véleménye szerint a Covid miatti pályaelhagyók és vissza nem térők rámutattak arra, hogy az ágazaton belül sok helyen jelentős szemléletváltásra lenne szükség, bizonyos esetekben pedig működési modellváltás is elengedhetetlen ahhoz, hogy versenyképesek tudjanak maradni és továbbra is csábító legyen a munkavállalók számára.

Semsei Rudolf szerint az elmúlt időszakban komoly problémát jelentett, hogy nem volt felszolgálási díj, a kollégák nem tudtak plusz jövedelemhez jutni. Ez egy forgalomhoz kapcsolódó, kedvezményes, mindössze 18,5%-os járulékkötelezettséggel járó bérezési forma, melyet tavaly év vége óta a vállalkozások minden alkalmazottja megkaphat. Most, hogy elindult a vendéglátás, újra részesülhetnek a kollégák felszolgálási díjból. Úgy véli, most nagyon komolyan oda kell figyelni, hogy szerethető munkahelyeket alakítsanak ki. Amire szükség van: jó munkakörülmények, jó gépek, pihenőidők, képzések és sztenderdizált folyamatok. A munkavállalók ugyanis már jobban fogják nézni, hogy milyen körülmények között, milyen környezetben tudnak dolgozni. 

Fontos számunkra, hogy releváns információval lássuk el olvasóinkat, ezért elismert szakembereket kérdezünk meg a vendéglátást érintő kérdésekkel. Ha hasznosnak találtad cikkünket, és szívesen olvasnál hasonlókat, kattints át Facebook oldalunkra és kövess minket a legfrissebb tartalmakért!

Nyitókép: Pexels

A bejegyzés trackback címe:

https://fenevad.blog.hu/api/trackback/id/tr7016566826
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása