Hogy ne az étel egyen meg téged

Ínyenc Fenevad

Menő étterem az egyik magyar hipermarket közepén, nem is drága

2020. január 15. - Ínyenc Fenevad

Ritka történelmi pillanatot élünk át ma Kelet-Közép-Európában: a bérek olyan nagy mértékben nőnek a régióban, hogy nem túlzás azt állítani, pár év alatt teljesen átformálódott a családok költségvetésének szerkezete. Aki korábban és ma is jár hipermarketekbe, az pontosan tudja, hogy miről beszélek. Amellett, hogy hétvégenként az összes hodályban vastagon hömpölyög az emberáradat, az árak is szépen felkúsztak, valamint egyre nagyobb a kereslet a minőségi termékekért is. És ma már – szerencsére, teszem hozzáegyre több jele van annak, hogy az éttermekkel szemben is nőttek az elvárásaink. Ezért lehetséges az, hogy ma az egyik legnagyobb magyarországi hipermarket kellős közepén egy kifejezetten minőségi étterem üzemel, nem épp felsőkategóriás árakkal.

A budaörsi Auchanban található Vörös Homár nevű étteremről beszélek, és amikor azt mondom, hogy az Auchanban található, azt tényleg úgy kell érteni, hogy bent van a vásárlói részlegen belül, a zöldséges és a halpult között. Tudom, már korábban is volt étterem az Auchanban és a konkurenseknél is, és ebben magában nincs is semmi újdonság, de hogy a Vörös Homár ilyen formában, itt megjelent, az egyrészt meglepő, másrészt több, nagyon örömteli fejleménynek tudható be. Pedig ha belegondolunk, rendkívül logikus.

De előbb beszéljünk arról, hogy pontosan mi is ez a budaörsi Vörös Homár, és miért nevezhető annyira minőséginek. Először is azt tudni kell róla, hogy különféle halkészítményeken kívül itt mást nem lehet fogyasztani. Nekem ezzel személy szerint semmi bajom nincs, sőt, én egy megszállott halrajongó vagyok, azoknak azonban, akik nem nagyon kedvelik a halat, annak a Vörös Homár szóba sem jöhet (itt minden fogás halat tartalmaz, még a céklaleves is). Persze rájuk is gondolt az Auchan, pár méterre ugyanis van egy sokkal szélesebb kínálatú büfé (nem mintha a Vörös Homár kínálata egyébként nem lenne elég széles, csak hát ugye mindben hal van).

Ha még nem követed az Ínyenc Fenevadat Facebookon, IDE kattinvta megteheted! Ne maradj le semmiről!

A magyar vásárlók viszont nem nagyon szeretik a halat, legalábbis a vásárlási adatokon ez látszik.  Ez egyrészt amiatt is lehetséges, mert a hal drága, és a reálbér-emelkedések ellenére Magyarország pedig még mindig az EU sereghajtói közé tartozik a jövedelmek tekintetében, másrészt ugye nincs tengerünk (folyóink, tavaink viszont vannak, remeknél remekebb halakkal). Aztán vannak azok, akik szerint a hal büdös. Ugyan kérem, hogy lenne már büdös? Ha jó minőségű a hal, és jól van elkészítve, annál fejedelmibb ízélmény szerény véleményem szerint nem létezik. Élve meg a disznó is büdös, tetszik tudni.

Egy szó mint száz, a hal – különösen a jó minőségű tengeri hal – ma Magyarországon luxuscikk. Egy olyan étterem pedig, amelyik helyben készíti el a friss halakat és egyéb tengeri herkentyűket, emellett jól megválogatott, kellően színes, olykor meglepően nem szokványos köretkínálattal operál, az bizony sok esetben Magyarországon még mindig a szűk kisebbség kiváltsága. A vizsgált étterem esetén erről viszont nincs szó – a fogások 1500 és 3000 forint között mozognak, és olyan, a szemünk láttára, a vaslapon megsütött alapanyagokat tartalmaznak, mint az egész languszta, vörös tonhal, tintahalkarikák, óriás garnéla, lazac és sorolhatnám. Az, hogy egy ilyen hely egy bevásárlóközpont közepén kinőhetett a földből, elsőre több mint meglepő.

Pedig az okok rém egyszerűek: először is tudni kell azt, hogy a budaörsi Auchanban az észak- és kelet-pesti egységekhez képest inkább magasabb jövedelmű ügyfelek járnak vásárolni, ez egyszerű gazdasági adottság. Másrészt ott van mellette a halpult (ami nem feltétlenül előny, hiszen a sült variánssal ellentétben a nyers halnak bizony szaga van, bár engem ez eddig még egyszer sem zavart). Ennek köszönhetően minden bizonnyal a halpult forgalma is megnő, hiszen az itt elfogyasztott halakat pár méterrel arrébb nyersen is meg tudjuk vásárolni, ha elégedettek voltunk vele – és a halkedvelők azok lesznek, mindjárt ki is fejtem, miért. (Frissítés: a Vörös Homártól a poszt megjelenése után megtudtuk, hogy azért ilyen olcsó a menü, mert az éttermet üzemeltető vállalat fő profilja a hal nagykereskedelem, és az Auchan halpultját is ők látják el).

Az Ínyenc Fenevad nem csak a fancy éttermekre vadászik, ahol a májashurkáról is megmagyarázzák, hogy miért kell szilvalekvárral enni. Ahol egy átlagos magyar fogyasztó felbukkanhat, ott mi is lecsapunk. Ne maradj le egyik beszámolónkról se, kövess minket Facebookon te is!

Nézzük meg részletesebben a helyet. A milliőről egy dolgot tudok mondani: hipermarket. Konkrétan ha 5 métert gurulok a bevásárlókocsival, ott van a halpult, 10 méterre a zöldséges. Ide tették le a Vörös Homárnaknak szánt konténert. A környezet hangulatáról ennyit elég is szólnom, az konyha maga viszont megérdemel egy említést. A látványkonyhás kis egység mediterrán hangulatot idéz: a pultban ott sütkéreznek a jégen a sütésre váró halak, a vendég kedvére választhat belőlük, amelyeket aztán a pult mögött levő vaslapon sütnek meg a szakácsok, a vendégek szeme láttára. Az egzotikus hangulatot tetézi az egyik külföldi dolgozó, aki bár magyarul nem tud, de nagyon kedves a vásárlókkal, bónuszként pedig folyamatosan dúdol valamit. A kiválasztott halakat bárszékeken fogyaszthatjuk el. Ez picit kényelmetlen, de kétség kívül jobb, mint a hátsó büfébe ledobált műanyagszékek, és maga a megemelt faasztal is sokkal igényesebb darab.

Megemlítem az árakat. Ezúttal volt annyi eszem, hogy lefényképeztem a menüt (a MÁV büfékocsijában ezt elmulasztottam anno), párat ki is emelnék: a heti ajánlatok közül a vöröstonhalsteak jázminrizzsel és teriyaki zöldségekkel 2490 forint, céklakrémleves füstölt halakkal egy ezres, tonhallal töltött tintahalkarika jázminrizzsel és mangószósszal 2190. A séf ajánlata a seafood tál volt sült édesburgonyával, 3490-ért. A januári ajánlatok között a lazacsteak meleg lencsepürével és ecetes lencsesalátával 2690 forint. Ezen kívül volt lazacburger és garnélás spagetti is (utóbbival én magam szkeptikus vagyok, bár nem kóstoltam).

A grillek viszont sokkal drágábbak: 100 gramm tonhalsteak 1590, óriás garnélák 1630, lazacsteak 1590, de volt főtt polip is 1690-ért. Ezekkel azonban vigyázni kell, mert nekem korábban sikerült 4000-ért vennem tonhalsteaket korábban, aminek azonban semmi értelme nincs, mert a menüben kapható tonhalsteak is meglehetősen nagy. A menü ára tehát 2000 és 3000 forint között mozog, ami egy hasonló fogásokat kínáló étteremben inkább lenne 3000 és 5000 között.

És most akkor térjünk rá az ízekre, hiszen végtére is leginkább az ízek miatt térünk be egy étterembe. Mi tonhalsteaket rendeltünk teriyaki zöldségekkel és jázminrizzsel, valamint seafood tálat sült édesburgonyával. Az első pozitív csalódás a fizetésnél ért: az én menüm egy ötszázassal olcsóbb volt a feltüntetett árnál, amit jelzésemre sem fizettettek meg velem. Később kiderült, hogy valamit elrontottak a köretnél, emiatt a seafood tálra egy 5 perccel többet kellett várni a másik menünél, ami kb. 10 perc alatt készült el, ahogy már fent írtunk, a szemünk láttára. A dolgozók azonban jól kezelték a helyzetet, a sűrű bocsánatkérések közepette felajánlottak egy üdítőt a kellemetlenség miatt, na nem mintha egyébként annyira kellemetlen lett volna a dolog. A kiszolgálás egyébként is jó – az éneklő külföldi szakácsról már szóltam, de a magyar dolgozók is jófejek, az egyikük távozásunk előtt megkérdezte, hogy ízlett-e a menü, pedig nem fedtük fel, hogy Fenevadak vagyunk.

Ami elsőre is egyértelmű volt, az az, hogy az étel nagy. Mind a ketten jóllaktunk, mire elpusztítottuk a fogásokat, bár azt azért érdemes tudni róla, hogy a sütési mód miatt a halak meglehetősen olajosak. Ez azonban inkább a telítettségünkön érződik, az ízeknek nem tesz be. Én egyébként is imádom a halakat, amikor már láttam, ahogy a vaslapon aranybarnára pirul a hófehér tintahal, és a vöröstonhal mellett ott sercegnek a halványrózsaszín garnélák, már megszűnt számomra a külvilág. Az ételeket papírtálban adják, ami sokkal elegánsabb, mintha műanyagtányér lenne, és nem utolsó sorban környezetkímélőbb is - bár az evőeszközök műanyagból készültek

Az ételek jól voltak elkészítve, a seafood tál kielégítően nagy volt. Szerepelt rajta két tonhalalszelet, egy darab kis lazac, 4-5 garnéla, pár tintahalkarika, és két kis nílusi sügér is. Ez így már magában is szép mennyiség, de a sült édesburgonya körettel együtt már talán kicsit sok is. A halak rendben voltak, nekem egyedül a lazac nem jött be, de én egyébként sem vagyok nagy lazacrajongó. Véleményem szerint erősen túlértékelt, az árban fele-harmada annyiba kerülő, itthon is őshonos rokona, a pisztráng szerintem sokkal ízletesebb, ráadásul azt nem is tömik tele olyan egészségtelen szerekkel, mint a nagyiparilag tenyésztett lazacokat. Szóval a átmentek a vizsgán, egyedül az édesburgonyát érheti kritika, az talán picit sósabb volt az optimálisnál. Adtak hozzá egyébként zöldfűszeres majonézt is.

A tonhalsteak is megér egy említést. Nem is elsősorban azért, mert olyan kiemelkedően finom volt (a másik  fogásban valahogy jobb volt a tonhal íze, mint így, egyben, de ez is teljesen rendben volt), hanem mert mégis hol kerül egy brutálnagy tonhalsteak körettel együtt 2500 forintba? Ha csak ezt nézzük, akkor egyértelműen megéri az árát.

A Vörös Homár tehát egy üde színfolt az eddigi hiperes éttermek kínálatához képest, ebben az értelemben nem túlzás forradalminak nevezni. Ami számomra szintén egy pozitívum, az a sokféle érdekes köret – mint például az édes csilisaláta, passzírozott lencse vagy zöldborsópüré -, amelyekkel nem feltétlenül társítottuk volna a grillen sült halat korábban. Végszóként pedig csak annyit tudok mondani, hogy őszintén bízom benne, hogy a magyarok hamarosan újra felfedezik a halat, mert az ma Magyarországon méltatlanul elhanyagolt.

Fotó: Ímyemc Fenevad

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SANDOR ADAM 2020.01.16. 20:02:43

Szia!
Eloszor is koszonjuk a dicsero szavakat, visszaigazolasa egy meresz otletnek es az elmult masfel ev munkajanak.
Par apro kommentem lenne:
- nem a halpult halait sutjuk meg, sem az Auchan szabalyzata nem engedi sem kovetni nem lehetne az alapanyagfelhasznalast. Maga az Auchan halpultjan kaphato tengeri halat a mi cegunk szallitja az Auchanba, mivel a fo profilunk a tengeri hal nagykereskedelem. Szoval aggodalomra semmi ok, nem lejaros halat sutunk hanem frisset. A menu hetente es havonta valtozik. Termeszetesen ha vmi elfogy akkor improvizalunk
- a varosban talalhato Voros Homarok anno a mi uzemeltetesunkben alltak, de mar semmilye tekintetben nem tartoznak hozzank
- az ar/ertek arany magyarazata a bisztro mogotti nagykereskedes. Import arakkal szamolunk, mindent kulfoldon veszunk kozvetlen a farmerektol es igy mar nem is olyan nagy ordongoseg 2500-ert adni egy kiados halas fogast. Ezen felul ez a bisztro egy "kozos befektetes az Auchan Magyarorszaggal" a tengeri hal nepszerusitesere
Megegyszer: koszonjuk es varjuk az esetleges jovobeli elmenybeszamollokat!
Voros Homar

Laci Varga 242830 2020.01.19. 18:58:00

Kedves dolog, hogy jártatok a budaörsi Auchanban és személy szerint én nagyon örülök, hogy elnyerte a tetszésetek ez a kezdeményezés.

Együttműködni a Vásárlókért a Vendégekért, segíteni, inspirálni Őket és mindezt egyre magasabb színvonalon Ez az amiről a Vörös Homár & az Auchan közös megvalósítása szól. Egy kezdeti lépés a "Gastrohipermarketté" válás útján... :-)

Attilajukkaja 2020.03.03. 15:22:00

Többször ettem ott. Nagyon finom. Ha odamegyek vásárolni mindig viszem a saját késemet-villámat, hogy ne kelljen műanyag evőeszközöket használnom. Van ott egy szakács a Seychelle-szigetekről, aki már messziről köszön, ha meglát. És olyan jókedvvel főz, hogy mindig arra gondolok, bárcsak a magyarok ilyen lelkesek és kedvesek lennének a vendégekkel.
Mindenkinek csak ajánlani tudom a helyet!!!!

pumuska 2021.07.02. 00:15:12

Engem még a Fenevadnál is jobban elvarázsolt a Homár! Elképesztően ízesek és izgalmasak az ételek, Magyarországon sehol nem ettem még ilyen remekül elkészített halételeket. Az áraktól már volt szó, ennyiért máshol csirkepaprikást sem lehet enni:) Mindezeken felül végtelenül kedvesek a szakácsok. A Seychelle-szigeteki fiú is, és a magyar srác is. Utóbbi már a második alkalommal megismert, sőt, arra is emlékezett, hogy jó sok foghagymával kértem a halat. Széles mosollyal köszönt minden egyes alkalommal, szívet melengető az a kedvesség, ahogy a vendégekkel bánik. Egyszóval: ez a hely 10 pontos az én mércém szerint, pedig nem osztogatom a szuperlatívuszokat:) Ha minden magyar vállalkozás ilyen igényesen működne, Európa élvonalában lennénk! Krisztina